„Bezpieczne maseczki a prawo” to temat rozmowy przeprowadzonej w programie „Bezpieczny biznes” na antenie Biznes24 ze specjalistą Instin do spraw utrzymania ciągłości działania w firmach Łukaszem Stępniem, który odpowiadał na pytania dotyczące noszenia maseczek.
Czy maseczki mają sens
Jak najbardziej maseczki mają sens, ale trzeba mieć jasność co do podstawowej kwestii. Środki ochrony osobistej to maseczki wykonane z materiałów spełniających normę EN 149. Jeżeli produkt nie spełnia tej normy, nie powinien być traktowany jako środek ochrony indywidualnej. Maseczki bawełniane czy ozdobne nie pełnią funkcji ochronnej w rozumieniu środków ochrony indywidualnej, nawet jeśli są opatentowane. Tylko maseczki z certyfikatem mogą nas chronić faktycznie przez przed COVID 19 i SARS-CoV-2. Natomiast maseczki są po to, żebyśmy my nie rozsiewali na zewnątrz i w tej sytuacji taka maseczka w pełni spełnia swoją rolę.
Czy przyłbice mogą zastępować maseczki
To pytanie pojawia się bardzo często na szkoleniach z zakresu bezpieczeństwa COVID-owego. Nie ma w chwili obecnej konsensusu naukowego co do skuteczności przyłbic. Niektóre badania sugerują, że spełniają swoje zadanie, inne temu przeczą. Obecne rekomendacje CDC— amerykańskiej organizacji zajmującej się bezpieczeństwem epidemiologicznych jasno wskazują, że przyłbica nie zastępuje maseczki i nie chroni tak dobrze. Niemniej jednak w sytuacjach, kiedy maseczki trudno użyć, nie ma takiej możliwości, przyłbica może być pewnym zastępstwem. Trzeba mieć świadomość, że nie każda przyłbica daje odpowiednią ochronę — powinna szczelnie osłaniać twarz, a nie być tylko kawałkiem plastiku.
Obowiązki pracodawcy w kontekście maseczek i przyłbic
Przede wszystkim każdy pracodawca ma obowiązek zapewnienia odpowiedniego dystansu pomiędzy pracownikami – tzn. 1,5 m. Jeżeli nie ma takiej możliwości, powinien zapewnić środki ochrony indywidualnej bądź osłony twarzy. Sprawa komplikuje się w kontekście gości i klientów. Mieliśmy sytuację, w której ekspedientka odmówiła obsługi klienta bez maseczki – i otrzymała za to mandat. Sprawa została ostatecznie wyjaśniona, ale pokazuje to, jak niejednoznaczne są regulacje.
Dlatego rekomendujemy klientom jasno określone zasady w regulaminie obiektu – np. zapis, że każda osoba na jego terenie musi mieć zasłoniętą twarz. To daje podstawę prawną dla pracownika ochrony lub kierownika do podjęcia interwencji.
Obowiązki pracownika ochrony w czasie epidemii
Przez wiele lat w Polsce panowało przekonanie, że ochrona zajmuje się tylko bezpieczeństwem fizycznym – tymczasem jej obowiązki są dużo szersze. Dotyczą także przestrzegania przepisów przeciwpożarowych, zasad BHP czy zachowań pracowników zewnętrznych. W obecnych realiach epidemiologicznych – także tego, czy osoby bez maseczek przebywają na terenie obiektu. To ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo innych klientów i personelu.
Czy weryfikacja zawsze musi odbywać się przez człowieka
Obecnie najczęściej weryfikacja odbywa się przez pracownika ochrony, który przy wejściu sprawdza, czy osoba zdezynfekowała ręce i założyła maseczkę. Ale zapotrzebowanie rynkowe może spowodować, że taką weryfikację przerzuci się na kamery. są już rozwiązania technologiczne, np. kamery analizujące, czy osoba ma zasłoniętą twarz. Kamera przekazywałaby informację do centrum monitoringu, a pracownik ochrony interweniowałby tylko tam, gdzie jest to potrzebne. To oszczędność zasobów i większa efektywność.
Czy grozi nam fala pozwów sądowych dotyczących maseczek
Powstaje wiele nieprzemyślanych aktów prawnych, dlatego warto nie polegać wyłącznie na zewnętrznych przepisach, ale opracować wewnętrzne regulaminy obiektów, które będą stanowiły realną tarczę ochronną.