Obowiązkowe szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej wymagające akredytacji Akademii Pożarniczej są już dostępne w ofercie Instin.

Dlaczego szkolenia z ochrony ludności i obrony cywilnej są dziś koniecznością

W obliczu rosnących zagrożeń – zarówno naturalnych, jak i wynikających z sytuacji geopolitycznej – temat ochrony ludności i obrony cywilnej przestaje być domeną służb specjalistycznych. Staje się obowiązkiem i odpowiedzialnością wielu grup społecznych i zawodowych. Nowa Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz.U. 2024 poz. 1907) wprowadza konkretne obowiązki w zakresie szkoleń, które mają przygotować nas na sytuacje kryzysowe, stany nadzwyczajne, a nawet działania wojenne.

Szczegóły szkoleń określa Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lutego 2025 r. w sprawie programów szkoleń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej oraz wymagań dla podmiotów prowadzących szkolenia.

Kogo obowiązują szkolenia z ochrony ludności i obrony cywilnej

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lutego 2025 r. szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej są obowiązkowe dla:

Wymagania dla podmiotów prowadzących obowiązkowe szkolenia z ochrony ludności i obrony cywilnej

Szkolenia mają charakter praktyczny i są prowadzone przez podmioty spełniające rygorystyczne wymagania organizacyjne i kadrowe – w tym uczelnie, ośrodki szkoleniowe oraz instytucje publiczne. Do prowadzenia tych szkoleń niezbędna jest akredytacja Akademii Pożarniczej.

Firma Instin również posiada tę akredytację i może prowadzić wymagane przez ustawę szkolenia obowiązkowe z ochrony ludności i obrony cywilnej .

O otrzymaniu akredytacji pisaliśmy w poście: Akredytacja Akademii Pożarniczej.

Zapisz się na obowiązkowe szkolenie z ochrony ludności i obrony cywilnej

Warto już teraz sprawdzić, czy Twoja instytucja, firma lub samorząd podlegają obowiązkowi szkoleniowemu. W przypadku osób prywatnych – warto śledzić lokalne inicjatywy edukacyjne i ćwiczenia organizowane przez gminy.

Zapraszamy na obowiązkowe szkolenia z ochrony ludności i obrony cywilnej do Instin

W związku z tym, że w ofercie Instin są dostępne wymagane przez ustawę szkolenia obowiązkowe, serdecznie zapraszamy na szkolenia do nas.

Sprawami ochrony ludności i obrony cywilnej zajmujemy się od 2015 roku.

Naszymi szkoleniowcami są doświadczeni:

  • urzędnicy państwowi i samorządowi;
  • eksperci i specjaliści do spraw bezpieczeństwa;
  • przedstawiciele państwowych i społecznych organizacji ratowniczych;
  • biegli sądowi z zakresu ochrony ludności i zarządzania kryzysowego.

Przekazujemy tylko sprawdzoną i użyteczną wiedzę: skupiamy się na przedstawieniu faktów, a nie opinii.

Podpowiadamy praktyczne sposoby wywiązywania się z ustawowych obowiązków, promujemy najlepsze standardy i dobre praktyki wynikające z naszego praktycznego wieloletniego doświadczenia.

Dbamy o przyjazną atmosferę podczas szkoleń oraz poczucie bezpieczeństwa uczestników, dzięki czemu nasi klienci wracają do nas i korzystają z innych naszych szkoleń i usług.

Finansowanie szkoleń dla urzędników zajmujących się ochroną ludności i obroną cywilną

Przypominamy również, że szkolenia dla urzędników zajmujących się ochroną ludności i obroną cywilną mogą być finansowane w ramach rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe, o której mowa w art. 26 [Finansowanie zadań z zakresu zarządzania kryzysowego] ust. 4 Ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, zgodnie z  art. 154 ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej.

Pisze o tym również Serwis Samorządowy PAP w artykule: RIO: z rezerwy na zarządzanie kryzysowe gmina może sfinansować szkolenia urzędników.

Dlaczego szkolenia z ochrony ludności i obrony cywilnej są ważne

Celem szkolenia z ochrony ludności i obrony cywilnej jest nie tylko podniesienie świadomości, ale przede wszystkim przygotowanie do realnego działania w sytuacjach zagrożenia

Programy obejmują m.in.:

  • zasady ewakuacji i przyjęcia ludności;
  • organizację pomocy humanitarnej;
  • komunikację kryzysową i przeciwdziałanie dezinformacji;
  • organizacyjne i rzeczowe przygotowanie do reagowania w sytuacjach kryzysowych;
  • zarządzanie ryzykiem i ciągłością działania;
  • pierwszą pomoc i środki ochrony indywidualnej.

Pamiętaj!

Ochrona ludności to nie tylko obowiązek państwa – to wspólna odpowiedzialność.

Akredytacja Akademii Pożarniczej dla Instin to ważny moment dla naszej firmy. Z przyjemnością informujemy, że poszerzamy zakres naszych usług o obowiązkowe szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.

Akredytacja Akademii Pożarniczej dla Instin

Nasza firma znalazła się na liście podmiotów szkoleniowych zweryfikowanych przez Akademię Pożarniczą. W związku z tym poszerzyliśmy ofertę naszych usług szkoleniowych z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej o szkolenia wymagające akredytacji Akademii Pożarniczej.

Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej

Z dniem 1 stycznia 2025 roku weszła w życie ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej, która wprowadza szereg obowiązków mających na celu stworzenie kompleksowego systemu ochrony w czasie pokoju oraz w warunkach kryzysowych i wojennych. Zgodnie z nowymi przepisami więcej obowiązków w zakresie bezpieczeństwa publicznego spoczywa na barkach samorządów.

Kluczowe zdania wynikające z ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej

Do kluczowych zadań wynikających z przepisów ustawy należą m.in.:

  • wykrywanie, identyfikacja i ocena zagrożeń oraz ich ciągłe monitorowanie;
  • ostrzeganie mieszkańców;
  • organizacyjne i rzeczowe przygotowanie do reagowania w sytuacjach kryzysowych;
  • planowanie oraz zapewnienie warunków do ewakuacji ludności;
  • ochrona mienia oraz dóbr dziedzictwa kulturowego;
  • informowanie rodzin o osobach poszkodowanych, wsparcie w ich identyfikacji;
  • organizacja tymczasowego grzebania zmarłych.

Dodatkowe obowiązki wynikające z ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej

Dodatkowo ustawa nakłada obowiązek:

  • tworzenia rezerw materiałowych i finansowych na potrzeby ochrony ludności;
  • prowadzenia edukacji społecznej w zakresie bezpieczeństwa i reagowania kryzysowego;
  • przygotowania procedur transformacji podmiotów ochrony ludności na potrzeby obrony cywilnej;
  • zapewnienia ewakuacji ludności, zwierząt, mienia oraz dóbr kultury;
  • udzielania pomocy osobom poszkodowanym;
  • organizowania oraz koordynowania działań związanych z pomocą humanitarną – zarówno jej przyjmowania, jak i przekazywania.

Szkolenia z ochrony ludności i obrony cywilnej z akredytacją Akademii Pożarniczej

W związku z tymi zmianami organizowane szkolenia mają na celu przybliżenie wyzwań stojących przed samorządami terytorialnymi. Uczestnicy poznają nowe zadania oraz kompetencje przypisane organom samorządowym w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej – ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcjonowania w czasie wprowadzenia stanu wojennego oraz w trakcie konfliktu zbrojnego.

Obowiązkowe szkolenia, o których mowa w ustawie i w rozporządzeniu MSWiA, mogą prowadzić nieliczne podmioty, które weryfikowane są przez Akademię Pożarniczą. Te podmioty muszą speniać wymagania dotyczące posiadanej infrastruktury, kadry szkoleniowców oraz doświadczenie w prowadzeniu podobnych szkoleń.

Nasza firma spenia niezbędne wymogi i może pochwalić się nie tylko wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu szkoleń, ale również szkoleniowcami, którzy swoją wiedzę teoretyczną niejednokrotnie wykorzystują w praktyce, dzięki czemu mogą podzielić się sprawdzonymi metodami działania. Dla uczestników mamy również materiały szkoleniowe i możliwość konsultacji w ramach szkolenia.

Serdecznie zapraszamy na szkolenia z ochrony ludności i obrony cywilnej z akredytacją Akademii Pożarniczej.

Baner posta Akredytacja Akademii Pożarniczej dla Instin. Logo Akademii Pożarniczej. Po lewej godło Polski. Po środku herb z symbolem płomienia w kolorze czerwonym i krzyża w kolorze niebieskim połączone ze sobą i otoczone wieńcem brązowych liści dębu. Liście połączone wstęgą z napisem APoż. Po prawej napis Akademia Pożarnicza w dwóch linijkach. Tło białe. Pod logiem tytuł posta.

Czy jesteśmy przygotowani na blackout?

 W obliczu rosnącego ryzyka przerw w dostawie energii elektrycznej warto zadać sobie to pytanie. Choć może wydawać się odległy, brak prądu wpływa nie tylko na nasze codzienne wygody, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo.

Jak przygotować rodzinę i firmę na awarię energetyczną

Zarówno osoby prywatne, jak i firmy powinny znać zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych. O sposobach skutecznego przygotowania się na takie okoliczności opowiedział ekspert Instin Sergiusz Parszowski w rozmowie z Mateuszem Żelaznym w programie „Wszystko w temacie” w Radiu eM Kielce.

Awaria energetyczna – co zrobić w domu?

Z punktu widzenia osoby prywatnej warto mieć pod ręką:

  • zapasowe źródła zasilania – baterie, powerbanki, akumulatory;
  • radio zasilane bateryjnie lub ręcznie – by móc odbierać komunikaty służb;
  • latarki i inne źródła światła;
  • środki do podgrzewania jedzenia, szczególnie dla dzieci;
  • zapas wody i żywności o długim terminie przydatności.

Warto też zastanowić się, od czego jesteśmy najbardziej zależni. Czy ktoś z domowników wymaga regularnego monitorowania stanu zdrowia? Czy posiadamy niezbędne leki na zapas?

Lista kontrolna – sposób na regularne przygotowanie do blackoutu

Przygotowanie na sytuacje kryzysowe to nie tylko zgromadzenie zapasów, ale też o ich systematyczne sprawdzanie:

  • sprawdzaj co 2–3 miesiące stan baterii i akumulatorów;
  • kontroluj daty ważności żywności i rotuj zapasy;
  • twórz prostą listę kontrolną – można ją wykonać nawet na jednej kartce A4.

Dobrym pomysłem jest też symulacja blackoutu — np. weekend bez prądu z rodziną. To nie tylko nauka, ale też forma zabawy z najmłodszymi.

Firmy i instytucje – analiza kluczowych procesów na wypadek blackoutu

Dla organizacji kluczowe jest zidentyfikowanie, które działania są krytyczne dla jej funkcjonowania, np.:

  • służby ratunkowe muszą zapewnić możliwość odbierania zgłoszeń;
  • sektor IT i finansowy – ciągłą pracę serwerów i dostęp do danych;
  • wodociągi – utrzymanie produkcji i tłoczenia wody.

Zasilanie rezerwowe – nie odkładaj decyzji na kryzys

Reakcja po fakcie to za mało. Najlepiej już dziś zainwestować w:

  • agregaty prądotwórcze;
  • systemy akumulatorowe;
  • a w niektórych przypadkach instalacje fotowoltaiczne.

Zasilanie awaryjne musi pozwolić firmie działać przez co najmniej 4–12 godzin, zanim uda się wdrożyć rozwiązania długofalowe.

Regularne testy i ćwiczenia symulacyjne

Nie wystarczy raz coś kupi, ważne jest też dbanie o zakupione sprzęty, by sprawnie spełniły swoją rolę w momencie konieczności skorzystania z nich. Dobrze jest więc systemy awaryjne poddawać przeglądom:

  • agregaty – minimum raz w miesiącu (lub zgodnie z zaleceniami producenta);
  • nawet codziennie przeprowadzić kontrolę paliwa, parametrów pracy, czujników;
  • co jakiś czas wykonywać ćwiczenia symulacyjne, które ujawnią luki w procedurach.

Przygotowanie uniwersalne – nie tylko na blackout

Wiele z tych działań pomoże nie tylko w przypadku przerw w dostawie prądu. Dobrze przygotowany plan awaryjny sprawdzi się w każdym scenariuszu – w trakcie powodzi, wichury, epidemii czy zakłóceniach w łańcuchach dostaw.

Zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy dostępnej w linku poniżej.

„Polskie miasta też są smart” to tytuł rozmowy w programie Bezpieczny Biznes w telewizji Biznes24, w której uczestniczył nasz specjalista.

Czy pandemia COVID-19 zmieniła podejście polskich samorządów do inwestycji smart city? Choć trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, jedno jest pewne – w czasie pandemii miasta musiały działać szybciej, sprawniej i bardziej cyfrowo.

Z jednej strony – samorządy nadal zmagają się ze wzrostem zakażeń i ograniczeniami budżetowymi. Z drugiej – kryzys stał się katalizatorem zmian technologicznych i wyznaczył nowe priorytety w myśleniu o bezpieczeństwie i dostępności usług miejskich.

O bezpieczeństwie, także związanym z inwestowaniem w technologie smart polskich samorządów, opowiadał lider zespołu eksperckiego Instin Sergiusz Parszowski.

Smart city to nie tylko technologia, ale bezpieczeństwo i komunikacja

W pierwszych tygodniach pandemii wiele polskich miast zaangażowało się intensywnie w działania mające na celu ochronę mieszkańców. Bezpieczeństwo zyskało wyższy priorytet niż kiedykolwiek wcześniej – zarówno dla pracowników urzędów, jak i lokalnych społeczności.

Związek Miast Polskich odgrywał rolę koordynatora i doradcy, co pokazuje, że współpraca i wymiana doświadczeń były (i nadal są) niezbędne w zarządzaniu kryzysowym.

Dane – paliwo dla smart city

Nowoczesne zarządzanie miastem nie jest możliwe bez integracji i analizy danych. Systemy informacji przestrzennej, platformy wymiany informacji czy aplikacje miejskie stały się podstawą skutecznego zarządzania infrastrukturą i komunikacją w czasie pandemii.

Najciekawsze wdrożenia technologiczne w polskich miastach:

  • Miejskie systemy informacji przestrzennej (MPIP) – prezentacja danych o infrastrukturze w przyjazny sposób.
  • Dwustronna komunikacja z mieszkańcami – zgłaszanie usterek, zagrożeń, pomysłów oraz informowanie o wydarzeniach.
  • Aplikacje miejskie z funkcją konta mieszkańca – obsługa zobowiązań podatkowych, składanie wniosków, komunikaty kryzysowe.

Aplikacje smart city a bezpieczeństwo mieszkańców

Pandemia dobitnie pokazała, jak istotna jest szybka i skuteczna komunikacja z obywatelami. Dzięki nowoczesnym aplikacjom mieszkańcy mogą:

  • otrzymywać alerty i komunikaty alarmowe;
  • zgłaszać problemy lub potrzeby do właściwego urzędu bez barier;
  • przypominać sobie o ważnych terminach (np. podatkowych);
  • uczestniczyć w procesach partycypacyjnych na poziomie samorządowym.

W sytuacjach kryzysowych, takich jak lockdowny, ograniczona liczba personelu czy przeciążone infolinie, aplikacje okazały się niezastąpione.

Czy pandemia zmieniła miasta na trwałe?

Choć dziś trudno przewidzieć przyszłość, widać wyraźnie, że zmieniło się podejście do roli technologii w miastach. Pandemia uświadomiła, że inwestycje w rozwiązania cyfrowe nie są luksusem, lecz koniecznością.

Czy trend cyfryzacji samorządów się utrzyma? Dużo zależy od:

  • dostępnych funduszy;
  • zmian legislacyjnych;
  • dalszego wsparcia instytucjonalnego.

Ale jedno pozostaje pewne: smart city to dziś także safe city – miasto bezpieczne, sprawnie zarządzane, zorientowane na obywatela.

Zapraszamy do wysłuchania całej wypowiedzi dostępnej od minuty 0:40 w poniższym nagraniu.

Nowe regulacje dotyczące infrastruktury krytycznej

Unia Europejska wprowadza nowe regulacje w zakresie bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej. Nadrzędnym ich celem jest zapewnienie niezakłóconego świadczenia usług kluczowych, to jest takich, które mają decydujące znaczenie dla utrzymania niezbędnych funkcji społecznych, niezbędnej działalności gospodarczej, zdrowia i bezpieczeństwa publicznego lub środowiska.

Sposobem na osiągnięcie tego ma być odporność podmiotów krytycznych, a więc ich zdolność do zapobiegania incydentowi, ochrony przed nim, odpowiedzi na niego, stawiania mu oporu, łagodzenia i absorbowania incydentu oraz adaptacji i odtworzenia po incydencie.

 

Dyrektywa CER

Właśnie zakończyły się prace legislacyjne nad Dyrektywą o odporności podmiotów krytycznych zwaną również Dyrektywą CER. Oficjalna nazwa przygotowanych przepisów prawa to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odporności podmiotów krytycznych i uchylająca dyrektywę Rady 2008/114/WE.

Dotychczas sprawy infrastruktury krytycznej na poziomie Unii Europejskiej były regulowane przez Dyrektywę Rady 2008/114/WE z dnia 8 grudnia 2008 r. w sprawie rozpoznawania i wyznaczania europejskiej infrastruktury krytycznej oraz oceny potrzeb w zakresie poprawy jej ochrony1 i to właśnie ona będzie uchylona.

(…)

Powyższy fragment jest częścią artykułu Sergiusza Parszowskiego pt. „Nowe regulacje dotyczące infrastruktury krytycznej”.

Chcesz przeczytać więcej? Całość artykułu została opublikowana w czasopiśmie „Ochrona i bezpieczeństwo obiektów i biznesu”, wydanie 6/2022 s. 38-42. Wersja online dostępna pod tym linkiem: Nowe regulacje dotyczące infrastruktury krytycznej.

 

Nasze publikacje dotyczące zarządzania kryzysowego

Zachęcamy do zapoznania się z wybranymi artykułami opisującymi różne aspekty zarządzania kryzysowego, bezpieczeństwa miast i obiektów:

„Miasta inteligentne muszą być miastami bezpiecznymi”

„Wyzwania dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej”

Instin.pl

Nasza firma przeprowadziła szkolenie trenerów operatorów CCTV Seris Konsalnet – największej firmy branży ochrony w Polsce, będącej częścią międzynarodowej Grupy SERIS.

Szkolenie odbyło się 13 grudnia 2021 r. w siedzibie firmy Seris Konsalnet w Warszawie, przy ul. Jana Kazimierza 55.

Miało ono na celu wymianę, rozwinięcie i ujednolicenie wiedzy pośród doświadczonych operatorów i menadżerów, a także rozwinięcie kompetencji trenerskich i rozpoczęcie procesu szkoleń wewnętrznych.

W programie szkolenia znalazły się zagadnienia dotyczące:

  • organizacyjnych i technicznych aspektów funkcjonowania systemów monitoringu wizyjnego;
  • wyposażenia i ergonomii centrów monitoringu wizyjnego;
  • zadań, obowiązków i odpowiedzialności operatorów monitoringu wizyjnego;
  • skuteczności i efektywności obserwacji obrazów z kamer;
  • prowadzenia obserwacji z poszanowaniem prawa do prywatności i ochrony danych osobowych.

W trakcie szkolenia wykorzystano materiały fotograficzne i filmowe prezentujące prawdziwe zdarzenia zarejestrowane przez kamery systemów dozoru wizyjnego.

Przeprowadzone przez nas szkolenie trenerów operatorów CCTV zainaugurowało nowy program szkoleń wewnętrznych mający na celu poszerzenie kompetencji wewnątrz firmy i rozwinięcie systemu szkoleń kaskadowych w Seris Konsalnet.

Organizatorem spotkania był Dział Operacyjny Seris Konsalnet.

Szkolenie trenerów operatorów CCTV Seris Konsalnet
Zdjęcie: Seris Konsalnet

Szkolenia operatorów monitoringu wizyjnego

Wszystkich zainteresowanych szkoleniem operatorów monitoringu wizyjnego zapraszamy do kontaktu. Oferujemy dwa poziomy naszego flagowego szkolenia:

  1. Profesjonalny i skuteczny operator monitoringu wizyjnego – poziom podstawowy.
  2. Profesjonalny i skuteczny operator monitoringu wizyjnego – poziom zaawansowany.

Przygotowujemy również specjalistyczne programy szkoleniowe na specjalne życzenie klientów.

Nasze publikacje dotyczące monitoringu wizyjnego

Zachęcamy do zapoznania się z wybranymi artykułami opisującymi różne aspekty funkcjonowania systemów dozoru wizyjnego: „ ”

„Organizacja i wyposażenie centrum monitoringu”

RODO a miejski monitoring wizyjny”

„Jak zorganizować centrum operacyjne”

Instin.pl

 

Szkolenie Bezpieczeństwo wydarzeń w czasie epidemii przygotowane zostało z myślą o wszystkich organizatorach wydarzeń, którzy w tych trudnych czasach chcą ponownie realizować przedsięwzięcia z udziałem gości. Wszyscy potrzebujemy obcowania z kulturą, sportem, edukacją, nauką, chociaż zdajemy sobie sprawę, że dzisiejsza „normalność” musi wyglądać zupełnie inaczej.

Celem tego szkolenia jest przygotowanie organizatorów do tej właśnie nowej normalności. Jeżeli chcecie wiedzieć, jakie środki ochrony należy wdrożyć, by w sposób odpowiedzialny ponownie organizować wydarzenia, jeżeli chcecie poznać odpowiedzi na poniższe pytania, to niniejsze szkolenie jest z pewnością dla Państwa.

Program szkolenia

W trakcie szkolenia Bezpieczeństwo wydarzeń w czasie epidemii uzyskasz odpowiedzi między innymi na następujące pytania:

1. Czym rzeczywiście jest, jak się przenosi i kiedy możemy zarazić się nowym koronawirusem SARS-CoV-2? Co jest faktem, a co mitem?
2. Jakie ograniczenia i zmiany w organizacji wydarzenia powinniśmy wprowadzić? Jakie nowe obowiązki nakładają na nas przepisy prawa oraz wytyczne wydane przez administrację publiczną?
3. Jak i czym dezynfekować pomieszczenia i powierzchnie dotykowe? Czemu nie wystarczy test białej rękawiczki?
4. W jakie środki ochrony indywidualnej wyposażyć naszych pracowników, by realnie chroniły ich przed koronawirusem, a nie dawały jedynie złudnego poczucia bezpieczeństwa?
5. Czy możemy mierzyć temperaturę i czy ma to jakikolwiek sens? Jakich informacji możemy żądać od gości i pracowników, by nie łamać obowiązujących przepisów prawa?
6. Jak komunikować gościom zasady bezpieczeństwa obowiązujące w naszym obiekcie? Jak budować zaufanie i przeciwdziałać panice?
7. Jak postępować w przypadku wystąpienia u osoby objawów chorobowych? Jakie mamy prawa i obowiązki w relacji ze służbami ratowniczymi i sanitarnymi?

Wywiad z ekspertem

Zachęcamy do obejrzenia wywiadu z Sergiuszem Parszowskim – liderem naszego zespołu eksperckiego – na temat organizacji imprez targowych i konferencji w czasie epidemii.

Wywiad dostępny jest pod linkiem: Program Bezpieczny Biznes odc. 5 cz. 2/2 w telewizji Biznes 24.

Szkolenia pracowników

Prowadzimy również szkolenia dla personelu obsługi dotyczące minimalizacji zagrożenia związanego z zakażeniem wirusem SARS-CoV-2. Program szkolenia jest zgodny z wymaganiami Głównego Inspektora Sanitarnego, Światowej Organizacji Zdrowia oraz Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób.

Szkolenia Bezpieczeństwo wydarzeń w czasie epidemii prowadzimy zarówno w formie stacjonarnej, jak również w formie szkoleń online. W przypadku szkoleń online zajęcia praktyczne zastępujemy filmami instruktażowymi. Więcej informacji o szkoleniach dla personelu obsługi znajdzie Państwo tutaj.

Zapraszamy do kontaktu

Szkolenia realizujemy na terenie całego kraju. Szczegółową ofertę zawierającą wycenę szkolenia przygotowujemy każdorazowo indywidualnie. Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny.

Oferujemy również konsultacje dla kierownictwa organizacji i zarządzających obiektami w zakresie doboru odpowiednich środków bezpieczeństwa oraz opracowania niezbędnych regulaminów, procedur i instrukcji.

Instin.pl

„Procedury i zabezpieczenia w szpitalach” to tytuł rozmowy w programie Bezpieczny Biznes w telewizji Biznes24, w której uczestniczył nasz specjalista.

Pierwsza fala pandemii COVID-19 zaskoczyła wszystkich. Systemy ochrony zdrowia, firmy i obywatele reagowali w trybie awaryjnym. W wielu miejscach udało się uniknąć najgorszego – częściowo dzięki intuicji, determinacji i działaniom prowadzonym w biegu. Jednak druga fala to nie czas na improwizację.

Jak powinniśmy się przygotować, odpowiedział specjalista Instin do spraw utrzymania ciągłości działania Łukasz Stępień.

Standaryzacja to nowa normalność

W ciągu kilku miesięcy szpitale w całym kraju wypracowały nowe procedury medyczne, logistyczne i organizacyjne. W dużych placówkach testy na SARS-CoV-2 przeprowadzane są na miejscu z wynikiem po kilkudziesięciu minutach. Niestety w mniejszych ośrodkach czas oczekiwania może sięgać nawet 48 godzin – co oznacza konieczność izolacji pacjentów i wydłużenie ścieżki leczenia.

Technologie wspierające system zdrowia

Kamery termowizyjne, systemy komunikacji bezkontaktowej, monitoring parametrów pacjentów – to nieodłączne elementy nowoczesnych szpitali. Ich rozwój powinien być priorytetem przed kolejnymi falami zakażeń. Pamiętajmy jednak: technologia nie zastąpi profesjonalizmu personelu.

Modelowe funkcjonowanie szpitali i przychodni

Funkcjonowanie szpitali i małych przychodni różni się od siebie znacząco, co wpływa na komfort przyjęć pacjentów.

Duże szpitale

W dużych szpitalach mamy:

  • szybkie testy diagnostyczne;
  • izolatki zgodne z wytycznymi epidemiologicznymi;
  • przeszkolony personel;
  • odpowiednie zapasy i sprzęt medyczny.
  • Niestety problemem dużych szpitali jest niewystarczająca liczba personelu, co w wpływa negatywnie na ciągłość działania w tych miejscach.

Małe przychodnie

W małych przychodniach organizacja pracy wygląda nieco inaczej:

  • umawiane są teleporady i stosowany system rejestracji online, co pozwala uniknąć spotkania się wielu osób w jednym miejscu;
  • godziny przyjęć nie nakładają się na siebie;
  • stosuje się uproszczone procedury kontaktu z pacjentami.

Kryzys personelu – największe wyzwanie

Wielu pracowników medycznych pracuje w kilku placówkach. Wystarczy jedno zachorowanie, by wykluczyć z działania cały zespół. Dlatego:

  • należy ograniczyć rotację kadr;
  • zapewnić godne wynagrodzenie;
  • skrócić ścieżki decyzyjne w sytuacjach kryzysowych.

Rezerwy, kontrakty, dostawy

Firmy i placówki medyczne powinny:

  • zawrzeć długoterminowe umowy na dostawę środków ochrony indywidualnej;
  • sprawdzić, czy zapasy są zgodne z wymaganiami jakościowymi;
  • opracować listę lokalnych dostawców o potwierdzonej reputacji.

Wzorce z zagranicy – czego się nauczyć?

Przykładem sprawnie działającego systemu mogą być Niemcy, które – mimo wysokiej liczby zakażeń – utrzymały stabilność służby zdrowia. Uczy nas to, że:

  • trzeba chronić szpitale jako krytyczny zasób państwa;
  • przygotowania nie mogą zaczynać się w dniu nadejścia zagrożenia;
  • skuteczna ochrona zdrowia to nie luksus, a fundament bezpieczeństwa narodowego.

Podsumowanie

Druga fala pandemii to nie czas na zaskoczenie. To moment, w którym możemy działać mądrze, planowo i odpowiedzialnie. Odpowiednie procedury, technologia i przygotowanie personelu to fundamenty, na których zbudujemy odporność nie tylko instytucjonalną, ale i społeczną.

Zapraszamy do wysłuchania całej wypowiedzi dostępnej od minuty 1:38 w poniższym nagraniu.

Szkolenie Bezpieczna praca w sektorze turystycznym

19 czerwca 2020 r. przeprowadziliśmy szkolenie dla sektora turystycznego, w którym udział wzięli organizatorzy, kierownicy wypoczynku, wychowawcy, piloci wycieczek oraz przewodnicy turystyczni.

Szkolenie zostało przeprowadzone w formule online przy wykorzystaniu technik i narzędzi kształcenia na odległość. Dzięki szkoleniu na żywo uczestnicy mogli na bieżąco zadawać pytania poprzez czat, połączenie audio lub audio-wideo.

Wytyczne opracowane przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministra Zdrowia oraz Ministra Edukacji Narodowej wskazują na potrzebę zorganizowania szkolenia kadry wypoczynku z zakresu zachowania zasad bezpieczeństwa w okresie COVID19.

Cele szkolenia

Szkolenie miało na celu przygotowanie uczestników do pracy w najbliższym sezonie letnim w warunkach trwającej epidemii COVID-19. Cele szczegółowe dotyczyły:

1. minimalizacji zagrożenia związanego z zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 personelu oraz gości przebywających na obiekcie;

2. ograniczenie skutków (dla organizacji, obiektu, ludzi) w przypadku wystąpienia zakażenia wirusem SARS-CoV-2.

Szkolenie poprowadził specjalista w zakresie bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego, inspektor BHP. Absolwent Akademii Medycznej we Wrocławiu. Uczestnik szkoleń z zakresu przeciwdziałania zakażeniom COVID-19 organizowanych przez Światową Organizację Zdrowia.

Program szkolenia

Szkolenie online Bezpieczna praca w sektorze turystycznym zostało przygotowane zgodnie z aktualnymi wytycznymi i zaleceniami:

1. Głównego Inspektora Sanitarnego (GIS).

2. Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

3. Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC).

4. Centrów Kontroli i Prewencji Chorób (CDC).

Więcej o metodyce oraz ramowym programie szkoleń dotyczących zapobiegania zakażeniu koronawirusem SARS-CoV-2 można przeczytać tutaj.

Zapraszamy do kontaktu

Szkolenia realizujemy na terenie całego kraju. Szczegółową ofertę zawierającą wycenę szkolenia przygotowujemy każdorazowo indywidualnie. Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny.

Oferujemy również konsultacje dla kierownictwa organizacji i zarządzających obiektami w zakresie doboru odpowiednich środków bezpieczeństwa oraz opracowania podstawowych procedur i instrukcji.

Aktualną sytuację zakażeń koronawirusem w Polsce możecie Państwo śledzić na stronie Mapa zakażeń koronawirusem w Polsce.

Instin.pl

Jak prowadzimy szkolenia w czasie epidemii? Na tak postawione pytanie moglibyśmy odpowiedzieć krótko – zgodnie z zaleceniami i wytycznymi, które szczegółowo omawiamy podczas jednego z naszych szkoleń, tj. „Szkolenia pracowników dotyczące koronawirusa. COVID-19”. Na poniższej infografice ujawniamy jednak kawałek naszej „kuchni”.

Środki bezpieczeństwa podczas szkoleń

W czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii w zależności od potrzeb stosujemy następujące środki bezpieczeństwa.

SPOŁECZNY DYSTANS

Szkolenia prowadzimy w małych grupach, a pomiędzy uczestnikami zapewniamy bezpieczny dystans. Z zaplecza socjalnego korzystamy pojedynczo.

ŚRODKI DEZYNFEKCYJNE

Dezynfekujemy wszystkie powierzchnie dotykowe oraz wykorzystywany sprzęt. Zapewniony przez nas płyn dezynfekcyjny jest środkiem skutecznym.

ŚRODKI OCHRONY

W razie potrzeby wszystkim uczestnikom zapewniamy środki ochrony indywidualnej: półmaski ochronne, przyłbice, rękawiczki jednorazowe, fartuchy ochronne.

SAMOOCENA ZDROWIA

Jeszcze przed szkoleniem wszyscy uczestnicy otrzymują od nas ankietę samooceny zdrowia oraz informację kiedy powinni zrezygnować ze szkolenia.

TRANSMISJA NA ŻYWO

Na dużym ekranie transmitujemy wszystkie czynności wykonywane podczas demonstracji, co pozwala uczestnikom pozostać na miejscach.

PROCEDURA DZIAŁANIA

Opracowaliśmy procedurę postępowania na wypadek pojawienia się objawów chorobowych. Mamy doświadczenie we współpracy ze służbami sanitarnymi i ratowniczymi.

Szkolenia online

Jeżeli jednak preferujecie Państwo uczestniczyć w szkoleniu online, to zachęcamy do zapoznania się z krótką informacją na temat stosowanej przez nas metodyki „Jak prowadzimy szkolenia online w zakresie bezpieczeństwa?”.

Nasze szkolenia, stacjonarne oraz internetowe prowadzimy w następujących obszarach tematycznych: bezpieczeństwo publiczne i powszechne, zarządzanie kryzysowe i sprawy obronne, bezpieczeństwo przemysłowe i ochrona przeciwpożarowa, bezpieczeństwo imprez masowych i zgromadzeń, bezpieczeństwo organizacji i ochrona mienia,  bezpieczeństwo informacji i ochrona danych osobowych.

Zapraszamy do kontaktu z nami wszystkich, którzy potrzebują szkoleń dla swoich pracowników.  Dokładamy wielu starań, by szkolenia w czasie epidemii odbywały się w sposób bezpieczny.

Aktualnie zasady i ograniczenia w życiu społeczno-gospodarczym reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r., 792).

Instin.pl