Zarządzanie kryzysowe to jeden z kluczowych elementów zapewnienia bezpieczeństwa lokalnych społeczności. Choć często może nam się kojarzyć z działaniami rządu, to w rzeczywistości ogromna część obowiązków i odpowiedzialności spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego: gminach, powiatach i województwach. 

Dlaczego? Bo to właśnie samorząd jest najbliżej mieszkańców – zna lokalne uwarunkowania, infrastrukturę oraz potrzeby społeczności, co pozwala mu działać szybko i skutecznie w sytuacjach zagrożenia. 

Czym jest zarządzanie kryzysowe?

Zarządzanie kryzysowe to zespół działań podejmowanych na etapie zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy w przypadku sytuacji nadzwyczajnych, takich jak: 

  • powodzie, pożary, silne wichury i inne zjawiska atmosferyczne, 
  • awarie infrastruktury krytycznej (np. sieci energetycznych, wodociągów), 
  • katastrofy budowlane, chemiczne lub ekologiczne, 
  • sytuacje związane z migracjami, epidemiami lub terroryzmem. 

Jakie zadania realizuje samorząd? 

Zgodnie z Ustawą z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, zadania samorządu różnią się w zależności od szczebla. Do najważniejszych z nich możemy zaliczyć: 

  1. Gmina
    • opracowanie i aktualizacja gminnego planu zarządzania kryzysowego, 
    • powołanie i organizacja Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, 
    • monitorowanie zagrożeń lokalnych i prowadzenie analiz ryzyka, 
    • organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej, 
    • usuwanie skutków zagrożeń na poziomie lokalnym. 
  2. Powiat
    • opracowanie powiatowego planu zarządzania kryzysowego, 
    • organizacja i praca Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, 
    • monitorowanie, planowanie, reagowanie i usuwanie skutków zagrożeń na terenie powiatu, 
    • wydawanie organom gminy zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego, 
    • organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej. 
  3. Województwo
    • opracowanie wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego, 
    • monitorowanie, analizowanie i prognozowanie rozwoju zagrożeń na obszarze województwa, 
    • wnioskowanie o użycie pododdziałów lub oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do wykonywania zadań, 
    • współpraca z innymi zespołami zarządzania kryzysowego, wykonywanych w ramach planowania operacyjnego realizowanego w województwie; 
    • organizacja wykonania zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej. 

Dlaczego to takie ważne? 

Zarządzanie kryzysowe to nie tylko działania podejmowane w czasie kryzysu, to przede wszystkim odpowiednie przygotowanie i planowanie. Sprawnie działające struktury zarządzania kryzysowego w samorządach to podstawa, która pozwala ograniczyć straty i chronić życie oraz zdrowie ludzi. 

Jak wspieramy samorządy w zakresie zarządzania kryzysowego? 

Jako firma specjalizująca się w zarządzaniu kryzysowym i ciągłości działania pomagamy jednostkom samorządowym, instytucjom i firmom w następujący sposób: 

  • prowadzimy audyty zgodności i efektywności systemu zarządzania kryzysowego; 
  • przygotowujemy plany zarządzania kryzysowego, plany awaryjne oraz ciągłości działania; 
  • przeprowadzamy szkolenia, ćwiczenia i instruktarze.

Szukasz wsparcia w realizacji zadań związanych z zarządzaniem kryzysowym?  Koniecznie napisz na kontakt@instin.pl lub zadzwoń +48 737 393 280. Zapoznaj się również z naszą pełną ofertą w zakresie zarządzania kryzysowego i ciągłości działania! 

Jak opracować skuteczny plan zarządzania kryzysowego? 

Plan zarządzania kryzysowego (PZK) to jeden z najważniejszych dokumentów w systemie bezpieczeństwa lokalnego. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie spójnego, przemyślanego i skutecznego reagowania na sytuacje kryzysowe, począwszy od katastrof naturalnych a skończywszy na awariach infrastruktury czy zagrożeniach chemicznych. 

W Polsce obowiązek tworzenia takich planów mają m.in. gminy, powiaty, województwa oraz administracja rządowa. Jak więc powinien wyglądać plan zarządzania kryzysowego na poziomie samorządu? 

Podstawa prawna 

Zasady opracowywania planów zarządzania kryzysowego reguluje: 

Co zawiera plan zarządzania kryzysowego? 

Plan zarządzania kryzysowego powinien składać się z części opisowej i załączników funkcjonalnych.  

  1. plan główny zawierający: a) charakterystykę zagrożeń oraz ocenę ryzyka ich wystąpienia, w tym dotyczących infrastruktury krytycznej, oraz mapy ryzyka i mapy zagrożeń, b) zadania i obowiązki uczestników zarządzania kryzysowego w formie siatki bezpieczeństwa, c) zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacjach kryzysowych, d) zadania określone planami działań krótkoterminowych, o których mowa w art. 92 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973, z późn. zm.);
  2. zespół przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowych, a w tym: a) zadania w zakresie monitorowania zagrożeń, b) tryb uruchamiania niezbędnych sił i środków, uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowej, c) procedury reagowania kryzysowego, określające sposób postępowania w sytuacjach kryzysowych, d) współdziałanie między siłami, o których mowa w lit. b; 
  3. załączniki funkcjonalne planu głównego określające: a) procedury realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, w tym związane z ochroną infrastruktury krytycznej, b) organizację łączności, c) organizację systemu monitorowania zagrożeń, ostrzegania i alarmowania, d) zasady informowania ludności o zagrożeniach i sposobach postępowania na wypadek zagrożeń, e) organizację ewakuacji z obszarów zagrożonych, f) organizację ratownictwa, opieki medycznej, pomocy społecznej oraz pomocy psychologicznej, g) organizację ochrony przed zagrożeniami charakterystycznymi dla danego obszaru, h) wykaz zawartych umów i porozumień związanych z realizacją zadań zawartych w planie zarządzania kryzysowego, i) zasady oraz tryb oceniania i dokumentowania szkód, j) procedury uruchamiania rezerw państwowych, k) wykaz infrastruktury krytycznej znajdującej się odpowiednio na terenie województwa, powiatu lub gminy, objętej planem zarządzania kryzysowego, l) priorytety w zakresie ochrony oraz odtwarzania infrastruktury krytycznej.

Dlaczego to takie ważne? 

Plan zarządzania kryzysowego to nie tylko obowiązek ustawowy, ale przede wszystkim realne narzędzie chroniące ludzi, mienie i środowisko. Dlatego warto zadbać, by był dobrze opracowany, przetestowany i gotowy do użycia, zanim zagrożenie stanie się rzeczywistością. 

Jak wspieramy samorządy w zakresie zarządzania kryzysowego?

Jako firma specjalizująca się w zarządzaniu kryzysowym i ciągłości działania pomagamy jednostkom samorządowym, instytucjom i firmom w następujący sposób: 

  • prowadzimy audyty zgodności i efektywności systemu zarządzania kryzysowego; 
  • przygotowujemy plany zarządzania kryzysowego, plany awaryjne oraz ciągłości działania; 
  • przeprowadzamy szkolenia, ćwiczenia i instruktarze. 

Szukasz wsparcia w realizacji zadań związanych z zarządzaniem kryzysowym? Koniecznie napisz na kontakt@instin.pl lub zadzwoń +48 737 393 280. Zapoznaj się również z naszą pełną ofertą w zakresie zarządzania kryzysowego i ciągłości działania! 

Organizacja imprez masowych to nie tylko okazja do integracji lokalnej społeczności, rozrywki czy promowania kultury, ale także poważne wyzwanie organizacyjne i odpowiedzialność prawna. Kluczową rolę w tym procesie odgrywa gmina, która zgodnie z przepisami odpowiada za szereg zadań związanych z bezpieczeństwem, opiniowaniem i koordynacją wydarzeń. 

Co dokładnie należy do obowiązków gminy? Kiedy jej udział jest niezbędny? I jak powinna współdziałać z organizatorami i służbami? 

Czym jest impreza masowa? 

Zgodnie z Ustawą z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych, za imprezę masową uważa się wydarzenie: 

  • organizowane na stadionie, w hali sportowej lub innym obiekcie, 
  • dostępne dla określonej liczby osób (np. powyżej 1000 na otwartej przestrzeni lub 300 w budynku), 
  • mające charakter artystyczny, rozrywkowy lub sportowy. 

Uwaga: niektóre wydarzenia nie są traktowane jako imprezy masowe w rozumieniu ustawy (np. wydarzenia religijne, państwowe, firmowe, jeśli spełniają określone kryteria).

Jakie zadania realizuje gmina? 

  1. Wydawanie decyzji o zgodzie lub zakazie organizacji imprezy 
    Organizator imprezy masowej ma obowiązek złożyć wniosek do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta – nie później niż 30 dni przed wydarzeniem. Gmina analizuje wniosek i: 
  • wydaje zgodę na organizację imprezy, jeśli spełnione są wszystkie wymogi, 
  • odmawia zgody, jeśli impreza stwarza zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia, porządku publicznego lub bezpieczeństwa. 
  1. Opiniowanie dokumentów organizatora 
    Gmina opiniuje dokumentacje związaną z: 
  • programem imprezy, 
  • zabezpieczeniem medycznym, 
  • planem ochrony i porządku publicznego, 
  • procedurami ewakuacyjnymi, 
  • informacjami o służbach ochrony i ratowniczych. 
  1. Kontrola przebiegu wydarzenia 
    Przedstawiciele gminy mogą być obecni podczas wydarzenia, monitorując jego przebieg i współdziałając ze służbami w razie potrzeby. Mają prawo żądać wyjaśnień od organizatora i reagować w sytuacjach nieprawidłowości. 

Dlaczego rola gminy jest kluczowa?

To gmina odpowiada za bezpieczeństwo lokalnej społeczności. Wydarzenia z udziałem setek czy tysięcy uczestników mogą – jeśli są źle przygotowane – prowadzić do poważnych zagrożeń. Dlatego zadania gminy w zakresie imprez masowych mają wymiar nie tylko formalny, ale przede wszystkim prewencyjny i organizacyjny. 

Jak możemy pomóc? 

Oferujemy m.in. pomoc w zakresie: 

  • szkoleń dla organizatorów i urzędników – kompleksowe omówienie przepisów, obowiązków i procedur związanych z organizacją imprez masowych, 
  • pomocy w przygotowaniu planów zabezpieczenia, regulaminów, procedur i wniosków.

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie? Koniecznie napisz na kontakt@instin.pl lub zadzwoń +48 737 393 280. Zapoznaj się również z naszą pełną ofertą w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych!  

Zgromadzenia są przejawem wolności obywatelskiej, to forma wyrażania poglądów, protestu, solidarności lub wsparcia ważnych spraw społecznych. Jednak każde zgromadzenie wymaga nie tylko organizacji, ale także odpowiedniego nadzoru i zabezpieczenia. To właśnie tutaj kluczową rolę odgrywa gmina jako jednostka samorządu terytorialnego. 

Podstawa prawna

Zasady organizowania zgromadzeń oraz obowiązki samorządu określa przede wszystkim: 

Zadania gminy w zakresie zgromadzeń

W myśl artykułu 6 ustawy Prawo o zgromadzeniach, zadania w zakresie postępowania w sprawach dotyczących zgromadzeń należą do zadań zleconych gminy, na obszarze której jest organizowane zgromadzenie. Do kluczowych obowiązków gminy w zakresie zgromadzeń zaliczyć możemy m.in.: 

  1. Przyjmowanie zawiadomień o zgromadzeniu; 
  1. Publikacja informacji w BIP; 
  1. Powiadamianie odpowiednich służb; 
  1. Zakaz zgromadzenia; 
  1. Kontrolowanie przebiegu zgromadzenia. 

Dlaczego to takie ważne?

Zgromadzenia publiczne są ważnym elementem demokracji, lecz ich organizacja wymaga jasnych zasad oraz współpracy między organizatorami a samorządem. Gmina, stojąc na straży prawa do zgromadzeń, jednocześnie ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo mieszkańców, porządek publiczny i ochronę lokalnej infrastruktury. Realizacja tych zadań wymaga nie tylko znajomości przepisów, ale także odpowiedzialności i skutecznej współpracy ze służbami. To właśnie gmina znajduje się na pierwszej linii, gdy obywatele korzystają ze swoich konstytucyjnych praw, dlatego tak ważne jest, by była na to dobrze przygotowana. 

Jak wspieramy samorządy w zakresie zgromadzeń? 

Jako firma specjalizująca się w sprawach bezpieczeństwa i porządku publicznego pomagamy jednostkom samorządowym, instytucjom i firmom w następujący sposób: 

  • prowadzimy audyty realizacji zadań z zakresu zgromadzeń przez organy administracji publicznej; 
  • przeprowadzamy szkolenia dotyczące realizacji zadań przez organy administracji publicznego w sprawach o zgromadzeniach; 
  • pomagamy zabezpieczyć mienie i pracowników przedsiębiorstw i instytucji przed planowanym zgromadzeniem; 
  • pomagamy jednostkom samorządu terytorialnego w kontroli przebiegu zgromadzeń. 

Szukasz wsparcia w realizacji zadań związanych ze zgromadzeniami?  

Koniecznie napisz na kontakt@instin.pl lub zadzwoń +48 737 393 280. Zapoznaj się również z naszą pełną ofertą w zakresie zgromadzeń.

Zgromadzenia publiczne to jedno z podstawowych narzędzi wyrażania opinii i wolności obywatelskich. Aby jednak ich organizacja przebiegała zgodnie z prawem i w sposób bezpieczny, reguluje je Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. – Prawo o zgromadzeniach. 

To kluczowy akt prawny, który określa, jakie obowiązki mają organizatorzy, uczestnicy oraz samorząd, a także kiedy i w jaki sposób zgromadzenie może zostać zakazane lub rozwiązane. 

Czym jest zgromadzenie?

Ustawa definiuje zgromadzenie jako zgrupowanie osób na otwartej przestrzeni dostępnej dla nieokreślonych imiennie osób w określonym miejscu w celu odbycia wspólnych obrad lub w celu wspólnego wyrażenia stanowiska w sprawach publicznych. 

Organizacja zgromadzenia nie wymaga uzyskania zgody, ale konieczne jest jego zgłoszenie do właściwego organu (najczęściej: wójta, burmistrza lub prezydenta miasta). 

Rodzaje zgromadzeń

Ustawa przewiduje trzy tryby organizacji zgromadzeń: 

  1. Zwykłe zgromadzenie 
    Wymaga zgłoszenia na co najmniej 6 dni przed planowaną datą. Organizator informuje urząd gminy/miasta, a ten publikuje informację w BIP. 
  1. Zgromadzenie spontaniczne 
    Może odbyć się bez zgłoszenia, jeżeli zostało zwołane w reakcji na nagłe wydarzenia i nie było możliwe jego wcześniejsze zaplanowanie. 
  1. Zgromadzenie cykliczne 
    Dotyczy wydarzeń organizowanych regularnie w tym samym miejscu i czasie. Ich rejestr prowadzi wojewoda, po spełnieniu warunków określonych w ustawie. 

Obowiązki organizatora

Organizator zgromadzenia ma obowiązek: 

  • złożyć zawiadomienie o zgromadzeniu w odpowiednim terminie, 
  • wskazać miejsce, czas, cel oraz trasę przejścia (jeśli dotyczy), 
  • zapewnić porządek i bezpieczeństwo uczestników, 
  • współpracować ze służbami porządkowymi i przedstawicielami gminy. 

Rola gminy 

Samorząd terytorialny (wójt/burmistrz/prezydent miasta): 

  • przyjmuje zawiadomienia o zgromadzeniach, 
  • może zakazać zgromadzenia tylko w wyjątkowych przypadkach, 
  • informuje odpowiednie służby (m.in. Policja, SOP, ŻW) o planowanym zgromadzeniu, 
  • może kontrolować przebieg zgromadzenia; 
  • może rozwiązać zgromadzenie (w określonych przypadkach).

Jak pomagamy? 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zadaniach gminy z zakresu zgromadzeń, zachęcamy do przeczytania artykułu “Jakie zadania w zakresie zgromadzeń realizuje gmina?”. 

Interesuje Cię tematyka zgromadzeń, koniecznie napisz na kontakt@instin.pl lub zadzwoń +48 737 393 280. Zapoznaj się również z naszą pełną ofertą z zadań samorządu gminnego w zakresie zgromadzeń. 

W dobie rosnących wyzwań dla bezpieczeństwa narodowego znaczną rolę w systemie obronnym państwa odgrywają jednostki samorządu terytorialnego. 

Warto wiedzieć, jakie konkretne zadania obronne realizuje samorząd terytorialny i dlaczego ich rola w systemie bezpieczeństwa jest tak istotna, zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym. 

Zadania obronne samorządu – podstawy prawne

Podstawą realizacji zadań obronnych przez samorząd są przepisy m.in.: 

Obowiązki te są również szczegółowo opisane w aktach wykonawczych, dokumentów strategicznych oraz planach operacyjnych. 

Samorząd terytorialny w systemie obronnym państwa

System obronny Rzeczypospolitej Polskiej składa się z trzech głównych podsystemów: 

  • podsystemu kierowania obronnością państwa, 
  • podsystemu militarnego, 
  • podsystemu niemilitarnego. 

To właśnie w ramach podsystemu niemilitarnego istotną rolę pełni samorząd terytorialny, obok administracji rządowej oraz innych instytucji i podmiotów, w tym przedsiębiorstw.  

Rola samorządów w tym systemie ma więc charakter strategiczny, są one nie tylko „pierwszą linią” kontaktu ze społeczeństwem, ale także realnym ogniwem krajowego systemu bezpieczeństwa, przygotowanym do reagowania w sytuacjach nadzwyczajnych. 

Główne zadania obronne jednostek samorządu terytorialnego

Zadania samorządu terytorialnego realizowane w ramach zadań obronnych możemy podzielić na trzy kategorie: 

  1. Ochrona struktur państwa oraz ludności w warunkach kryzysu i wojny, 
  2. Zapewnienie materialnych, informacyjnych i społecznych potrzeb egzystencji ludności w obliczu zagrożenia,  
  3. Zasilenie Sił Zbrojnych RP zasobami ludzkimi i materialnymi w razie potrzeby, pozamilitarne wsparcie wojsk własnych i sojuszniczych prowadzących operacje na terytorium Polski.

Dlaczego to takie ważne?

Bez skutecznie działających samorządów, system bezpieczeństwa państwa byłby niepełny. To właśnie lokalne władze znają najlepiej potrzeby swoich mieszkańców, dysponują zasobami lokalnymi i mogą szybko reagować na zagrożenia, od klęsk żywiołowych po działania hybrydowe. 

Jak wspieramy samorządy w realizacji zadań obronnych? 

Jako firma specjalizująca się w przygotowaniach obronnych pomagamy jednostkom samorządowym, instytucjom i firmom w następujący sposób: 

  • prowadzimy audyty zgodności i efektywności realizacji zadań obronnych; 
  • przygotowujemy plany operacyjnego funkcjonowania, dokumentację stałego dyżuru, dokumentację stanowiska kierowania oraz pozostałe dokumenty planistyczne; 
  • przeprowadzamy szkolenia, ćwiczenia i instruktarze. 

Szukasz wsparcia w realizacji zadań obronnych?  Koniecznie napisz na kontakt@instin.pl lub zadzwoń +48 737 393 280. Zapoznaj się również z naszą pełną ofertą w zakresie zadań obronnych jednostek samorządu terytorialnego! 

W obliczu współczesnych zagrożeń zarówno konwencjonalnych, jak i hybrydowych, Polska zdecydowała się na gruntowną reformę systemu obrony narodowej. Jej fundamentem stała się Ustawa z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. 2022 poz. 655). To jeden z największych aktów prawnych w historii polskiego prawa wojskowego, który zastąpił kilkadziesiąt wcześniejszych ustaw i rozporządzeń, w tym ustawę o powszechnym obowiązku obrony RP.  

Ustawa ta kompleksowo reguluje liczne zagadnienia związane z bezpieczeństwem i obronnością państwa. Wprowadza wiele zupełnie nowych rozwiązań oraz modyfikuje i systematyzuje dotychczasowe przepisy. 

Czym jest Ustawa o obronie Ojczyzny? 

To kompleksowa regulacja prawna, która określa: 

  • zasady organizacji systemu obronnego państwa, 
  • strukturę Sił Zbrojnych RP, 
  • formy służby wojskowej, 
  • obowiązki obywateli i instytucji w zakresie obronności, 
  • udział administracji publicznej i sektora prywatnego w systemie obronnym.

Co zmieniła ustawa? 

  1. Nowy model służby wojskowej
    Wprowadzono nowe formy służby:
    • dobrowolna zasadnicza służba wojskowa, 
    • aktywizacja rezerw, 
    • rozwój Wojska Obrony Terytorialnej (WOT).
  2. Obowiązki JST i instytucji
    Jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne są włączone w system obronny. Do ich zadań należy m.in.: 
    • opracowywanie dokumentów planistycznych (np. planów obronnych), 
    • prowadzenie kwalifikacji wojskowej, 
    • organizacja świadczeń osobistych i rzeczowych, 
    • zapewnienie wsparcia logistycznego i infrastrukturalnego na potrzeby obrony.
  3. Rozbudowa Sił Zbrojnych RP

Największe zmiany, jakie niesie ze sobą Ustawa o obronie Ojczyzny, dotyczą przede wszystkim sposobu finansowania Sił Zbrojnych, zasad rekrutacji do służby wojskowej, organizacji niemilitarnych elementów zarządzania kryzysowego oraz mobilizacyjnego wsparcia armii przez sektor gospodarczy.

Co wynika z tego dla samorządów?

Dla JST to nie tylko obowiązek prawny, ale realna odpowiedzialność za lokalne bezpieczeństwo i wsparcie struktur obronnych państwa. Gminy, powiaty i województwa są zobowiązane do: 

  • uczestnictwa w planowaniu obronnym, 
  • przygotowania stanowisk kierowania, 
  • zapewnienia infrastruktury krytycznej i wsparcia mobilizacyjnego, 
  • współpracy z WCR, MON i innymi podmiotami. 

Ustawa o obronie Ojczyzny a obywatel

Ustawa przewiduje również nowe formy zaangażowania obywateli w obronność: 

  • możliwość złożenia wniosku o dobrowolną służbę wojskową, 
  • udział w ćwiczeniach, kursach i szkoleniach wojskowych, 
  • wzmocnienie współpracy państwa z organizacjami proobronnymi i harcerskimi. 

Jak wspieramy samorządy w realizacji zadań obronnych?

Jako firma specjalizująca się w przygotowaniach obronnych pomagamy jednostkom 

samorządowym, instytucjom i firmom w następujący sposób: 

  • prowadzimy audyty zgodności i efektywności realizacji zadań obronnych,
  • przygotowujemy plany operacyjnego funkcjonowania, dokumentację stałego dyżuru, dokumentację stanowiska kierowania oraz pozostałe dokumenty planistyczne,
  • przeprowadzamy szkolenia, ćwiczenia i instruktarze.

Szukasz wsparcia w realizacji zadań obronnych? 

Koniecznie napisz na kontakt@instin.pl lub zadzwoń +48 737 393 280. Zapoznaj się również z naszą pełną ofertą w zakresie zadań obronnych jednostek samorządu terytorialnego! 

Bezpieczeństwo zaczyna się od wiedzy. W sytuacji kryzysowej liczy się szybka reakcja, a tę mogą zapewnić tylko osoby odpowiednio przygotowane. Dlatego nowe przepisy jasno wskazują, kto musi przejść obowiązkowe szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej – od władz samorządowych po osoby z przydziałami mobilizacyjnymi. Sprawdź, kogo obejmuje ten obowiązek i co dokładnie wynika z ustawy.

Warto przypomnieć, że nowa Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz.U. 2024 poz. 1907) wprowadza konkretne obowiązki w zakresie szkoleń, które mają przygotować nas na sytuacje kryzysowe, stany nadzwyczajne, a nawet działania wojenne. Szczegóły szkoleń określa Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lutego 2025 r. w sprawie programów szkoleń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej oraz wymagań dla podmiotów prowadzących szkolenia

Kto powinien zostać przeszkolony?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lutego 2025 r. szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej są obowiązkowe dla:

  1. ministrów, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i kierowników urzędów centralnych; 
  2. wojewodów i marszałków województw; 
  3. starostów; 
  4. wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (szkolenie zasadnicze i szkolenie aktualizujące); 
  5. kadr urzędów administracji publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (szkolenie zasadnicze i szkolenie aktualizujące), m.in.: 
    • urzędów gmin, miast, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich;  
    • jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, instytucji kultury, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej; 
    • przedstawicieli jednostek pomocniczych gmin (m.in. sołectw, dzielnic, osiedli i innych);
  6. osób posiadających przydziały mobilizacyjne obrony cywilnej (szkolenie zasadnicze i szkolenie aktualizujące).
    Ponadto szkolenia z ochrony ludności i obrony cywilnej mogą być przeprowadzane także dla:
  7. przedsiębiorców i członków zrzeszeń; 
  8. ludności cywilnej – w ramach programów edukacyjnych i ćwiczeń lokalnych.

Obowiązkowe szkolenia z ochrony ludności i obrony cywilnej – zaufaj praktykom

Jesteśmy jednym z nielicznych podmiotów pozytywnie zweryfikowanym przez Akademię Pożarniczą i uprawnionym do prowadzenia obowiązkowych szkoleń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej! 

Działamy w tej dziedzinie od 2015 roku. Nasz zespół tworzą doświadczeni urzędnicy, eksperci ds. bezpieczeństwa, przedstawiciele służb ratowniczych i biegli sądowi. Dzielimy się praktyczną wiedzą, pomagamy realizować ustawowe obowiązki i pokazujemy dobre praktyki w atmosferze współpracy i zaufania. 

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie? Koniecznie napisz na kontakt@instin.pl lub zadzwoń +48 737 393 280. Zapoznaj się również z naszą pełną ofertą w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej!

 

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje nowa Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz.U. 2024 poz. 1907), wprowadzająca nowy, spójny system ochrony ludności i obrony cywilnej. Przepisy powstały w odpowiedzi na luki w dotychczasowej regulacji i wskazują zdecydowaną rolę jednostek samorządu terytorialnego na wszystkich szczeblach. 

Dlaczego to ważne? Rosnące wielodomenowe zagrożenia, wymagają od państwa, samorządów i obywateli większej gotowości i współodpowiedzialności za bezpieczeństwo. 

Co zawiera ustawa?

Ustawa kompleksowo reguluje: 

  • zadania ochrony ludności i obrony cywilnej, 
  • strukturę organów odpowiedzialnych za ochronę ludności, 
  • zasady planowania, ostrzegania, ewakuacji i działań ratunkowych 
  • utrzymanie obiektów zbiorowej ochrony i budowli ochronnych, 
  • finansowanie, gwarantującą minimalny udział finansowania z budżetu (przynajmniej 0,3 % PKB).

Zadania poszczególnych szczebli samorządu

  1. Gminy odpowiadają m.in. za:
    • kierowanie i koordynacja działań ochronnych na poziomie gminy oraz nadzór nad ich realizacją przez podmioty ochrony ludności, 
    • organizowanie współpracy między podmiotami ochrony ludności, 
    • tworzenie i utrzymywanie zasobów ochronnych: magazyny, infrastruktura, środki pierwszej pomocy, woda, schrony, 
    • zapewnienie systemów ostrzegania, alarmowania i powiadamiania ludności oraz ich gotowości, 
    • organizowanie szkoleń, ćwiczeń i działań edukacyjnych w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej, 
    • zapewnienie ciągłości funkcjonowania urzędu gminy w czasie wojny lub poważnego kryzysu. 
  2. Do zadań powiatu m.in. należą:
    • koordynacja i nadzór nad ochroną ludności na poziomie powiatu, 
    • organizowanie współpracy między gminami oraz między służbami, inspekcjami i strażami, 
    • organizowanie pomocy humanitarnej i doraźnej na terenie powiatu, 
    • wkład do wojewódzkiego planu ewakuacji dla obszaru powiatu, 
    • zapewnienie funkcjonowania starostwa powiatowego w przypadku wojny, 
    • co dwuletni raport o stanie przygotowań powiatu do realizacji zadań ochronnych.
  3. Do zadań województwa m.in. należą:
    • koordynacja i nadzór nad realizacją zadań ochrony ludności przez powiaty i gminy w województwie, 
    • wspieranie powiatów finansowo i organizacyjnie, w tym dotacje na ochronę ludności, 
    • zawieranie porozumień ze starostami i wspólne działania operacyjne, 
    • planowanie i koordynacja wojewódzkiego planu ewakuacji, w tym wyznaczanie kierunków ewakuacji i obszarów zabezpieczenia, 
    • zapewnienie funkcjonowania urzędu marszałkowskiego w warunkach wojny lub poważnego kryzysu, 
    • tworzenie i utrzymywanie zasobów ochrony ludności.

Jak wspieramy samorządy w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej?

Jako firma specjalizująca się w przygotowaniach obronnych pomagamy jednostkom samorządowym, instytucjom i firmom w następujący sposób: 

  • przeprowadzamy audyty stanu systemu ochrony ludności i obrony cywilnej w gminie lub powiecie; 
  • przygotowujemy koncepcje rozwoju systemu ochrony ludności i obrony cywilnej oraz plany rozwoju obiektów zbiorowej ochrony; 
  • opracowujemy aktualizacje planów zarządzania kryzysowego, wkłady do planów ewakuacji ludności oraz pozostałe dokumenty; 
  • przeprowadzamy szkolenia, ćwiczenia i instruktarze. 

Jesteśmy jednym z nielicznych podmiotów pozytywnie zweryfikowanym przez Akademię Pożarniczą i uprawnionym do prowadzenia obowiązkowych szkoleń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej! 

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie? Koniecznie napisz na kontakt@instin.pl lub zadzwoń +48 737 393 280. Zachęcamy do zapoznania się z naszą pełną ofertą.

W obliczu narastających zagrożeń zarówno tych związanych z naturą, jak i wynikających z niestabilnej sytuacji międzynarodowej, ochrona ludności oraz obrona cywilna przestają być wyłączną domeną służb mundurowych. Stają się wspólną odpowiedzialnością samorządów, instytucji publicznych, organizacji społecznych i obywateli. W odpowiedzi na te wyzwania, Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz.U. 2024 poz. 1907) wprowadza konkretne obowiązki szkoleniowe, które mają przygotować administrację publiczną oraz społeczeństwo do reagowania w sytuacjach kryzysowych, stanach nadzwyczajnych, a także w razie zagrożenia militarnego. 

Ale kto może takie szkolenia prowadzić? Kto odpowiada za ich organizację? I jakie warunki trzeba spełnić? 

Kto może prowadzić szkolenia?

Zgodnie z ustawą o ochronie ludności i obronie cywilnej szkolenia mogą prowadzić wybrane instytucje, w tym między innymi osoby fizyczne, prawne lub jednostki organizacyjne (bez osobowości prawnej), z którymi kierownik urzędu lub podmiot ochrony ludności zawarł umowę na prowadzenie szkolenia. 

Wymienione wyżej podmioty, by mogły jednak prowadzić szkolenia z ochrony ludności o obrony cywilnej muszą spełniać odpowiednie wymagania techniczne i organizacyjne oraz zostać wcześniej zweryfikowane przez Akademię Pożarniczą. 

Wymagania techniczne i organizacyjne

Zgodnie z rozporządzeniem MSWiA z 6 lutego 2025 r., każdy z wymienionych podmiotów musi spełniać łącznie wymogi:

  1. Dysponować odpowiednią infrastrukturą i warunkami organizacyjnymi, w tym lokalem posiadającym tytuł prawny do użytkowania podczas szkolenia;
  2. W ciągu ostatnich 5 lat prowadzić formy kształcenia (studia, kursy, szkolenia) w zakresie bezpieczeństwa narodowego, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego itp., i udokumentować to pisemnym potwierdzeniem;
  3. Zapewnić co najmniej dwie osoby wykładowe zatrudnione, które spełniają co najmniej jeden z warunków:
    • posiadają co najmniej doktorat w dziedzinie nauk o bezpieczeństwie, obronności, nauk wojskowych lub inżynierii bezpieczeństwa, wraz z dorobkiem naukowym relewantnym do tematyki prowadzonych zajęć oraz doświadczeniem dydaktycznym,
    • mają tytuł magistra inżyniera pożarnictwa oraz min. 5 lat stażu w jednostkach związanych z ochroną ludności lub zarządzaniem kryzysowym i doświadczeniem dydaktycznym,
    • ukończyli magisterskie studia na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne i mają min. 5 lat doświadczenia w administracji publicznej związanej z obroną cywilną i dydaktyką, 
    • posiadają doświadczenie dydaktyczne i min. 10 lat stażu pracy lub służby w administracji bezpieczeństwa lub ochrona ludności.

Weryfikacja i rejestr podmiotów

Osoby fizyczne, prawne lub organizacje bez osobowości prawnej zobowiązane są do weryfikacji przez Akademię Pożarniczą (w myśl art. 50 ust. 4 ustawy).

Dlaczego to takie istotne?

Tylko podmioty spełniające powyższe kryteria mogą zagwarantować wysoką jakość i zgodność szkolenia z obowiązującymi przepisami. Profesjonalne podejście oraz certyfikacja podmiotów zapewniają wiarygodność oraz skuteczność edukacji w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej. 

Jesteśmy jednym z nielicznych podmiotów pozytywnie zweryfikowanym przez Akademię Pożarniczą i uprawnionym do prowadzenia obowiązkowych szkoleń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej! 

Jak wspieramy samorządy w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej?

Jako firma specjalizująca się w przygotowaniach obronnych pomagamy jednostkom samorządowym, instytucjom i firmom w następujący sposób:

  • przeprowadzamy audyty stanu systemu ochrony ludności i obrony cywilnej w gminie lub powiecie;
  • przygotowujemy koncepcje rozwoju systemu ochrony ludności i obrony cywilnej oraz plany rozwoju obiektów zbiorowej ochrony; 
  • opracowujemy aktualizacje planów zarządzania kryzysowego, wkłady do planów ewakuacji ludności oraz pozostałe dokumenty; 
  • przeprowadzamy szkolenia, ćwiczenia i instruktarze.

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie? Koniecznie napisz na kontakt@instin.pl lub zadzwoń +48 737 393 280. Zapoznaj się również z naszą pełną ofertą w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej!