Czym jest audyt bezpieczeństwa?

Zarządzanie bezpieczeństwem nie może ograniczać się wyłącznie do opracowania procedur i wstępnego szkolenia personelu. Jeżeli na tym poprzestaniemy, to możemy być pewni, że przyjęte zasady pozostaną wyłącznie na papierze i niewiele osób będzie o nich w ogóle pamiętać. Żeby nie dopuścić do powyższych sytuacji organizacja powinna prowadzić systematyczne audyty bezpieczeństwa. Dzięki nim możemy dowiedzieć się czy nasza organizacja funkcjonuje zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w jakim stopniu pracownicy przestrzegają procedur bezpieczeństwa, a także które obszary wymagają natychmiastowej interwencji i podjęcia działań naprawczych. (…)

Głównym celem audytu jest ocena czy system bezpieczeństwa jest sprawny i skuteczny. Spośród licznych korzyści jakie płyną z przeprowadzanego audytu najczęściej wymienia się:
■ pomoc kierownictwu w sprawowaniu efektywnego zarządu i kontroli nad przedsiębiorstwem;
■ otrzymanie niezależnej i obiektywnej oceny faktycznego stanu audytowanych obszarów;
■ potwierdzenie zgodności funkcjonowania systemów lub organizacji jako całości z kryteriami (m. in. przepisami prawa lub regulacjami wewnętrznymi);
■ ustalenie stopnia przestrzegania obowiązujących zasad i procedur bezpieczeństwa przez pracowników ochrony oraz pozostały personel organizacji;
■ edukacja i wzmocnienie świadomości personelu w zakresie bezpieczeństwa;
■ wskazanie luk i braków w systemie bezpieczeństwa, mogących prowadzić do strat będących wynikiem niewdrożeniem odpowiednich procedur kontrolnych;
■ wskazanie możliwości usprawnienia procesów, poprawy efektywności, racjonalizacji działań i optymalizacji kosztów (nie obniżenie, lecz optymalizacja);
■ zidentyfikowanie obszarów potencjalnego doskonalenia systemów bezpieczeństwa.

(…) Czy opracowanie raportu i przedstawienie wniosków z audytu kończy sprawę? Nie powinno, powiem więcej, jest to poważnym błędem i w gruncie rzeczy wyrazem niezrozumienia roli audytów. Co zatem otrzymuje klient? Otrzymuje rzetelną i szczegółową diagnozą stanu obecnego. Można powiedzieć tylko i aż diagnozę. Wiedza o tym jak jest i świadomość niedoskonałości jest warunkiem sine qua non dla poprawy istniejącego stanu.

Powyższy tekst jest fragmentem artykułu pt.: Czym jest i jakie korzyści płyną z audytu bezpieczeństwa? autorstwa naszego eksperta Sergiusza Parszowskiego. Artykuł ukazał się w pierwszym numerze dwumiesięcznika Polskiej Izby Systemów Alarmowych, czasopiśmie „Security and Alarm Systems.

Na portalu Wirtualnej Polski opublikowany został ciekawy artykuł dotyczący wykorzystania przez organizacje terrorystyczne internetu oraz nowych technologii. Założyciel firmy INSTIN i jednocześnie ekspert Instytutu Bezpieczeństwa Społecznego Sergiusz Parszowski w swojej wypowiedzi dla portalu wskazał główne przyczyny poszukiwania przez terrorystów nowych sposobów działania:

Jak mówi ekspert z Instytutu Bezpieczeństwa Społecznego, Sergiusz Parszowski, metody działania terrorystów, a przez to wykorzystanie technologii zmieniło się na przestrzeni ostatnich kilku lat. Kiedyś grupy terrorystyczne, dobrze zorganizowane, posiadające duże zaplecze logistyczne i finansowe, mogły pozwolić sobie na planowanie ataków latami. Tak doszło do pamiętnego zamachu na World Trade Center we wrześniu 2001 roku. Jednak po sukcesach w walce z globalnym terroryzmem, a zwłaszcza po zabiciu Osamy bin Ladena oraz po skutecznej ofensywie przeciwko tzw. Państwu Islamskiemu, terroryści zostali pozbawieni wsparcia, logistyki i finansów na dużą skalę. Zaczęło się działanie małych grup i samotnych wilków.

Wraz z rozwojem nowych technologii powinniśmy dostrzegać również nowe zagrożenia:

– Służby bezpieczeństwa nie mogą przygotowywać się tylko na scenariusze, które miały miejsce wcześniej, ale też przewidywać nowe zagrożenia – mówi Sergiusz Parszowski. – Dron za kilkaset złotych może np. zostać wykorzystany do zamachu terrorystycznego, aby rozpylić substancję chemiczną nad tłumem ludzi. Taki scenariusz był rozważany przy okazji Światowych Dni Młodzieży w Polsce. Gdyby nad wiernymi pojawił się dron i rozpylił nawet zwykłą mąkę, to panika, którą by takie zdarzenie wywołało, mogłaby doprowadzić do ofiar śmiertelnych i zastraszenia milionów ludzi. Jak mówi Sergiusz Parszowski, taki atak byłby prosty do przeprowadzania i nie wymagałby dużych środków. Przygotowanie się na taki scenariusz nie jest proste, a służby nie mają gotowych rozwiązań. Jak mówi ekspert z Instytutu Bezpieczeństwa Społecznego, na razie nie ma sprawdzonych i przetestowanych metod zwalczania dronów, a przepisy, jak zwykle, nie nadążają za rzeczywistością.

Cały artykuł zatytułowany Internet i nowe technologie zmieniają sposób, w jaki działają terroryści oraz służby z nim walczące dostępny jest pod następującym linkiem.

Bezpieczeństwo ośrodków targowo-wystawienniczych

Według raportu Polskiej Izby Przemysłu Targowego w zeszłym roku odbyło się w Polsce 200 imprez targowych, w których uczestniczyło blisko 1,5 mln osób! Warto podkreślić, że powyższe statystyki obejmują wyłącznie te wydarzenia, które zostały poddane audytowi CENTREX, czyli Międzynarodowemu Związkowi Statystyk Targowych. Nie uwzględniają zatem wielu podobnych imprez, których specyfika i wielkość jest często podobna lub nawet większa.

W odniesieniu do tak dynamicznie rozwijającego się rynku nie sposób nie zadać pytania o poziom organizacji tych wydarzeń oraz bezpieczeństwo uczestników. Jest to tym bardziej zasadne, gdyż największa w historii naszego kraju katastrofa budowlana dotyczyła niestety właśnie ośrodka targowego. Warto zauważyć, że wydarzenia, o których tutaj mowa, nie podlegają żadnym szczegółowym przepisom prawa, a przecież niezwykle często przypominają one imprezy masowe, którym to z kolei poświęca się tak dużo uwagi.

Audyt bezpieczeństwa

Nasza firma proponuje ośrodkom targowo-wystawienniczym przeprowadzenie audytu bezpieczeństwa oraz pomoc w budowie skutecznego systemu bezpieczeństwa uwzględniającego specyfikę funkcjonowania obiektu zarówno podczas imprez, jak również poza dniami targowymi.

Zachęcamy także do skorzystania z naszej propozycji szkoleń przeznaczonych dla pracowników ochrony, wolontariuszy, pracowników punktów gastronomicznych, serwisów sprzątających oraz pozostałego personelu obsługi. Osoby zainteresowane poznaniem szczegółów oferty zapraszamy do bezpośredniego kontaktu.

Katastrofa hali Międzynarodowych Targów Katowickich

W tym miejscu polecamy także obejrzenie materiału przedstawiającego, w sposób bardzo dokładny, przyczyny najtragiczniejszej współczesnej katastrofy budowlanej w Polsce – katastrofy hali Międzynarodowych Targów Katowickich.

Materiał pochodzi z bloga Architecture Is A Good Idea.

Źródło: http://goodidea.archi/

Bezpieczeństwo ośrodków targowo-wystawienniczych? A może zainteresuje Cię nasza publikacja Imprezy masowe. Organizacja, bezpieczeństwo, dobre praktyki?

Obiekty sportowe obowiązkowo chronione?

„Zabezpieczenie obiektów sportowych, na których przeprowadzane są największe i najbardziej medialne imprezy musi rozpoczynać się na długo przed samym wydarzeniem. Zgromadzonej publiczności, liczącej od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy osób, trzeba zapewnić jak najwyższe bezpieczeństwo, co przy specyfice imprez masowych bywa niejednokrotnie niezwykle trudne. Co więcej, w kontekście zagrożeń terrorystycznych obiekty sportowe, podobnie jak centra handlowe czy środki transportu, kategoryzuje się jako tzw. cele miękkie. Z uwagi na raczej otwarty charakter oraz specyfikę tego typu miejsc, nie jest możliwe zastosowanie podobnych środków bezpieczeństwa, co w przypadku obiektów o znacznie ograniczonej dostępności. Niezbędne jest w tych przypadkach zastosowanie szczególnych rozwiązań, które to stworzą sposobność do budowy skutecznego systemu ochronnego.
….
W tym miejscu warto jednak podkreślić, że decyzja o umieszczeniu konkretnego obiektu sportowego w wykazie obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie powinna zawierać uzasadnienie wskazujące na związek pomiędzy potencjalnym zniszczeniem lub uszkodzeniem obiektu a zagrożeniem dla bezpieczeństwa publicznego”.

Cały artykuł „Obiekty sportowe jako obiekty podlegającej obowiązkowej ochronie?”

Oto fragmenty najnowszego artykułu Sergiusza Parszowskiego pt. „Obiekty sportowe jako obiekty podlegającej obowiązkowej ochronie?”, w którym to autor stara się odpowiedzieć na zawarte w tytule pytanie. Całość artykułu została opublikowana w najnowszym numerze czasopisma Ochrona Mienia i Informacji.

Obiekt sportowy: Stadion Narodowy z charakterystyczną elewacją w biało-czerwone pasy. Na górze wystają białe maszty z linami. Obiekt widoczny zza drzew.

W dniu dzisiejszym, tj. 1 lipca 2016 r., Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło pilotaż funkcjonowania interaktywnych map bezpieczeństwa. O tym, jak w sposób przemyślany i skuteczny wykorzystać tego typu narzędzie, można przeczytać w publikacji Bezpieczeństwo społeczności lokalnych. Programy prewencyjne w systemie bezpieczeństwa autorstwa Tomasza Serafina i Sergiusza Parszowskiego. Poniżej zamieszczamy fragment publikacji.

Początki tego rodzaju statystyki opisuje Jack Maple, policjant Nowojorskiej Policji Transportowej. Jego mapy i wykresy nazywane były Planami przyszłości. Według niego mapy i wykresy idealnie spełniają swe zadanie, gdy trzeba zaznaczyć miejsca, gdzie przestępstwa są najczęstsze. Wykres przedstawiający lokalizację przestępstw w danym czasie przenosi przeszłość do teraźniejszości. Na terenie, który opisują, mapy mówią: to, co się dzieje, dzieje się tu i teraz. A co najważniejsze mapa przestępstw skłania nawet laików, którzy na nią spojrzą, do zadawania pytań. Są wizualizacją przestępczości i jak stwierdził Jack Maple: nie ma rzeczy lepszej niż kartografia, jeśli chce się wymierzyć wprost w serce przeciwnika. W praktyce polegało to na codziennym nanoszeniu miejsc popełnienia przestępstw na mapę rejonu za pomocą kolorowej pinezki, która oznaczała konkretną kategorię przestępstwa. Początkowo wyśmiewany projekt z czasem stał się źródłem informacji dla policjantów służb patrolowych.

W ramach pilotażu mapy bezpieczeństwa zostały uruchomione w województwach podlaskim i pomorskim oraz na terenie garnizonu stołecznego. Następnie projektem objęte zostanie terytorium całego kraju.

Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa

Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa – statystyki policyjne

Jest nam niezmiernie miło poinformować, że Sergiusz Parszowski, założyciel firmy INSTIN, dołączył do grona ekspertów Instytutu Bezpieczeństwa Społecznego.

Instytut Bezpieczeństwa Społecznego jest fundacją, która podnosi poziom bezpieczeństwa poprzez działania o charakterze edukacyjnym. Jesteśmy praktykami, ekspertami i edukatorami. Wspólnie tworzymy organizację społeczną, której celem jest przekazywanie wiedzy wynikającej z bogatego doświadczenia z zakresu szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Pierwsze kroki na polu szkoleniowym stawialiśmy już w 1999 roku.

Misję naszej organizacji można zamknąć w trzech słowach: Zapobiegaj! Uprzedzaj! Reaguj!

Nasze programy edukacyjne skierowane są do pracowników placówek oświatowych każdego szczebla, zarówno kadry nauczycielskiej jak i pracowników administracyjnych.

Organizowane przez nas szkolenia nastawione są na rozwój praktycznych umiejętności, które pozwolą osiągnąć wyznaczone cele. W oparciu o wiedzę, umiejętności i doświadczenie naszych trenerów, stosujemy różnorodne metody i formy pracy, tak, aby przełożyły się one na konkretne efekty i zmotywowały uczestników do wypracowania określonych postaw oraz pożądanych zachowań.

Najważniejsze informacje o misji i działaniach fundacji można przeczytać na stronie Instytutu Bezpieczeństwa Społecznego. Serdecznie zapraszamy!

Nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych

W ostatnim tygodniu listopada weszła w życie długo opracowywana nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Zmiany, jakie zostały wprowadzone, należy uznać w części za kosmetyczne i porządkujące, choć nie brakuje również takich, które w sposób istotny wpływają na proces organizacji i zabezpieczenia imprez masowych.

Zmiany w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych

Największe zmiany dotyczą obowiązków organizatorów meczów piłki nożnej w zakresie identyfikacji uczestników imprez masowych oraz wyposażenia obiektów w służące temu elektroniczne systemy. Najbardziej widocznym następstwem nowelizacji jest uproszczenie procedury zakupu biletu wstępu, co może przyczynić się do wzrostu frekwencji kibiców na stadionach. Wprowadzone zmiany ograniczają również obowiązek wyposażania obiektów w kompatybilne między sobą elektroniczne systemu służące między innymi do identyfikacji osób, sprzedaży biletów i kontroli dostępu wyłącznie do obiektów wykorzystywanych w trzech najwyższych ligowych klasach rozgrywkowych rywalizacji mężczyzn. Wcześniej obowiązek ten dotyczył wszystkich meczów piłki nożnej.

Zmiany w procedurach organizacyjnych imprez masowych

W zakresie procedury uzyskania zezwolenia na organizację imprezy masowej słusznie dopuszczono, w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, skrócenie wymaganych terminów w zakresie składania wniosku i uzyskiwania opinii właściwych podmiotów. Ważne jest również to, że w przypadku stwierdzenia przez organizatora warunków określonych w zezwoleniu organ nie musi już obligatoryjnie, lecz może przy uwzględnieniu skutków swojej decyzji, przerwać taką imprezę masową. Jednocześnie wydaje się niezrozumiałe wprowadzenie zapisu, iż do opinii nie stosuje się art. 106 Kodeksu postępowania administracyjnego, co spowoduje ponowne niejasności w zakresie znaczenia prawnego oraz postaci, w jakiej niniejsze opinie powinny być wydawane. Niepokojące w naszej opinii jest również rozszerzanie uprawnień wojewodów w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych i przypisywanie głównej roli koordynacyjnej w tym zakresie. Wpisuje się to w szerszy problem pozbawiania władz lokalnych realnych narzędzi zarządzania bezpieczeństwem i rozmycia tym samym odpowiedzialności za bezpieczeństwo na poziomie gminnym i powiatowym.

Pozostałe zmiany dokonane nowelizacją ustawy dotyczą procedury zakazu klubowego, skrócenia czasu przechowania nagrań zarejestrowanych za pomocą kamer monitoringu, możliwości zmniejszenia liczebności służby porządkowej i służby informacyjnej podczas imprez masowych podwyższonego ryzyka czy zmiany w przepisach karnych określonych ustawą.

Jednolity tekst ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych znajduje się tutaj.

Celem publikacji jest zaprezentowanie dobrych praktyk w zakresie organizacji i zarządzania bezpieczeństwem imprez masowych oraz innych wydarzeń z udziałem dużej liczby uczestników.

W formie poradnika krok po kroku przedstawia proces planowania, przygotowania, prowadzenia oraz podsumowania imprezy. Autorzy, w oparciu o swoje doświadczenia, przedstawiają najlepsze praktyki dotyczące imprez sportowych, w tym meczów piłkarskich, imprez motorowych, biegowych i pikników rodzinnych, koncertów, festiwali, targów, konferencji i kongresów, a także imprez religijnych oraz wydarzeń artystycznych.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Organizacja i zabezpieczenie imprez masowych

Rozdział 2. Zarządzanie procesem organizacji i zabezpieczenia imprezy masowej

Rozdział 3. Warunki i wymagania organizacyjne

Rozdział 4. Obsługa uczestników imprezy masowej

Zakończenie

Autorzy: Sergiusz Parszowski, Andrzej Kruczyński
Wydawca: Difin
Data wydania: 2015
Liczba stron: 288/B5
Dowiedz się więcej

Książka ma na celu ukazanie złożoności oraz interdyscyplinarności procesu zarządzania bezpieczeństwem na poziomie samorządu lokalnego.

Autorzy porządkują oraz charakteryzują zagadnienia dotyczące podstaw prawnych funkcjonowania organów samorządu lokalnego w zakresie bezpieczeństwa i profilaktyki, uzupełniając zebraną wiedzę o treści dotyczące realizacji ustawowo nałożonych zadań, tych stałych, jak również doraźnych wynikających z lokalnej specyfiki i zagrożeń. Zawarte w niej treści wskazują kierunki postępowania w trakcie procesu budowy projektowych rozwiązań pozwalających na ograniczenie przestępczości, integrację sił i środków obecnych na terenie działania jednostki samorządu terytorialnego, ale również na opracowanie dostosowanych do potrzeb konkretnych rozwiązań.

Publikacja jest polecana środowiskom akademickim, zarówno wykładowcom, jak i studentom, pracownikom administracji publicznej – rządowej oraz samorządowej, a także pracownikom i funkcjonariuszom służb, straży, inspekcji oraz innych podmiotów działających na rzecz szeroko rozumianego bezpieczeństwa społeczności lokalnych.

Spis treści:

Wstęp

CZĘŚĆ I

Rozdział 1. Miejsce samorządu terytorialnego w systemie administracji publicznej

Rozdział 2. Zadania władz lokalnych w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego

CZĘŚĆ II

Rozdział 1. Zadania i uprawnienia partnerów programów prewencyjnych

CZĘŚĆ III

Rozdział 1. Strategiczne kierunki działania administracji publicznej

Rozdział 2. Rządowe programy profilaktyczne

Rozdział 3. Rozwój centralnych programów prewencyjnych w Polsce

Rozdział 4. Strategiczne zarządzanie bezpieczeństwem lokalnym

Rozdział 5. Zagraniczne przykłady lokalnych programów prewencyjnych

Rozdział 6. Budowa systemu bezpieczeństwa i porządku publicznego społeczności lokalnej

Rozdział 7. Budowa programów prewencyjnych

Zakończenie

Autorzy: Tomasz Serafin, Sergiusz Parszowski
Wydawca: Difin
Data wydania: 2011
Liczba stron: 366/B5
Dowiedz się więcej