Zabezpieczenie antyterrorystyczne imprez masowych

W zamieszczonym 27 kwietnia 2016 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji projekcie ustawy o działaniach antyterrorystycznych znalazły się zapisy, które (jeżeli tylko wejdą w życie), stworzą nowe obowiązki dla właścicieli lub posiadaczy obiektów sportowych i rozrywkowych oraz organizatorów imprez masowych.

Zagrożone zdarzeniem o charakterze terrorystycznym

Wykaz obiektów zagrożonych terroryzmem – nowe kompetencje Szefa ABW

Według zaprezentowanych planów Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego prowadzić będzie wykaz obiektów, instalacji i urządzeń szczególnie zagrożonych zdarzeniem o charakterze terrorystycznym. Wykaz ten opracowywany będzie we współpracy z Komendantem Głównym Policji, organami administracji rządowej i organami jednostek samorządu terytorialnego. Niestety nie jest wiadomo, w jakim trybie będzie następować umieszczenie obiektów, instalacji i rządzeń w przedmiotowym wykazie. Nie znane są także kryteria, jakimi Szef ABW będzie się kierował, nie znana jest również ścieżka odwoławcza.

Co znajdzie się na wykazie jako zagrożone zdarzeniem o charakterze terrorystycznym

Czemu projektowane przepisy dotyczą również bezpieczeństwa imprez masowych? Otóż w przedmiotowym wykazie obiektów, instalacji i urządzeń szczególnie zagrożonych zdarzeniem o charakterze terrorystycznym mogą znaleźć się m.in.:

  • obiekty użyteczności publicznej, takie jak miejsca kultu religijnego, centra handlowe, obiekty artystyczno-rozrywkowe, sportowo-rekreacyjne, konferencyjno-szkoleniowe i świadczące usługi hotelarskie;
  • obiekty wykorzystywane przy przeprowadzaniu imprez masowych, o których mowa w ustawie z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 611, z późn. zm.).

Zagrożenie terrorystyczne a odpowiedzialność właścicieli – zadania narzucone przez ustawę

Umieszczenie obiektu w przedmiotowym wykazie skutkuje nałożeniem na jego właściciela lub posiadacza szeregu nowych obowiązków:

  • wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za utrzymywanie kontaktów z Szefem ABW w zakresie ochrony przed zagrożeniami o charakterze terrorystycznym;
  • sporządzanie i aktualizowanie planów ochrony i działania na wypadek wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
  • współdziałanie z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Policją i Strażą Graniczną w celu minimalizowania zagrożeń o charakterze terrorystycznym;
  • przekazywanie informacji dotyczących ochrony fizycznej obiektu oraz wymiany informacji o zagrożeniach.

Plan działania na wypadek zdarzeń terrorystycznych: kto musi go przygotować i co grozi za zwłokę

Wszystkie szczegóły dotyczące struktury i zakresu treści planu ochrony i działania na wypadek wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, sposobu jego opracowywania, aktualizacji i przekazywania mają zostać regulowane stosownym rozporządzeniem Rady Ministrów. W przypadku niewywiązania się przez właściciela lub posiadacza obiektu z obowiązku opracowania i przekazania planu wojewoda będzie mógł nałożyć administracyjną karę pieniężną w wysokości 5 000 zł za każdy dzień zwłoki.

Naturalnym jednak już teraz jest pytanie, czy właściciele lub posiadacze obiektów, posiadających na podstawie odrębnych przepisów kompleksowe plany ochrony, będą zobowiązani do opracowania kolejnej dokumentacji czy też może dostosowanie istniejących planów do nowych wymogów będzie uznane za wystarczające? W naszym kraju istnieją przecież obiekty sportowe, które już teraz podlegają obowiązkowej ochronie i posiadają pewien system ochronny.

Rola ABW i Policji przy podwyższonym zagrożeniu terrorystycznym

Ustawa o działaniach antyterrorystyczny, w projektowanym kształcie, przewiduje również, że w przypadku powzięcia informacji o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym Szef ABW będzie mógł wydawać właścicielom lub posiadaczom obiektów zalecenia mające na celu przeciwdziałanie zagrożeniu. Jeszcze ciekawszy jest zapis mówiący o tym, że w przypadku wprowadzenia co najmniej drugiego stopnia alarmowego (w czterostopniowej skali) za zabezpieczenie obiektów umieszczonych w wykazie odpowiadała będzie Policja.

Podsumowanie

O zagrożeniach terrorystycznych w kontekście bezpieczeństwa imprez masowych w gronie ekspertów rozmawiało się od dawna. W szczególności temat ten był podnoszony przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™. I choć już teraz wiadomo, że projektowane rozwiązania nie będą dotyczyć wszystkich wydarzeń masowych i tym samym nie rozwiążą wszystkich problemów, to jednak mogą stanowić podstawę do poszukiwań skutecznej strategii przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym podczas imprez masowych.

Chcesz wiedzieć więcej o organizacji i zabezpieczeniu imprez masowych? Polecamy naszą publikację „Imprezy masowe. Organizacja, bezpieczeństwo, dobre praktyki”.

Szkolenie Organizacja i zabezpieczenie imprez masowych

Zapraszamy wszystkich na otwarte szkolenie Organizacja i zabezpieczenie imprez masowych organizowane w dniu 03.03.2016 r. w Warszawie w ramach inicjatywy SECURITECH. Czynimy to z tym większą przyjemnością, że prowadzącym szkolenie będzie przedstawiciel firmy INSTIN Sergiusz Parszowski – niezależny ekspert i doradca do spraw bezpieczeństwa imprez masowych oraz współautor jedynej tego typu publikacji na rynku Imprezy masowe. Organizacja, bezpieczeństwo, dobre praktyki.

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest zaprezentowanie uczestnikom najlepszych standardów i dobrych praktyk w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa imprez masowych, wypracowanych podczas największych wydarzeń w naszym kraju i dostosowanych do obecnie obowiązujących przepisów prawa. Jest to zatem doskonała okazja dla organizatorów, przedstawicieli administracji publicznej oraz służb bezpieczeństwa i porządku publicznego, by na problematykę imprez masowych spojrzeć w sposób praktyczny i znaleźć skuteczne rozwiązania na problemy i wyzwania jakie im towarzyszą.

Program szkolenia

Program szkolenia został podzielony na trzy części i obejmuje następujące zagadnienia:

SECURITECH

Celem publikacji jest zaprezentowanie dobrych praktyk w zakresie organizacji i zarządzania bezpieczeństwem imprez masowych oraz innych wydarzeń z udziałem dużej liczby uczestników.

W formie poradnika krok po kroku przedstawia proces planowania, przygotowania, prowadzenia oraz podsumowania imprezy. Autorzy, w oparciu o swoje doświadczenia, przedstawiają najlepsze praktyki dotyczące imprez sportowych, w tym meczów piłkarskich, imprez motorowych, biegowych i pikników rodzinnych, koncertów, festiwali, targów, konferencji i kongresów, a także imprez religijnych oraz wydarzeń artystycznych.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Organizacja i zabezpieczenie imprez masowych

Rozdział 2. Zarządzanie procesem organizacji i zabezpieczenia imprezy masowej

Rozdział 3. Warunki i wymagania organizacyjne

Rozdział 4. Obsługa uczestników imprezy masowej

Zakończenie

Autorzy: Sergiusz Parszowski, Andrzej Kruczyński
Wydawca: Difin
Data wydania: 2015
Liczba stron: 288/B5
Dowiedz się więcej

Z dniem 14 października 2015 r. weszło w życie nowe Prawo o zgromadzeniach. Jako wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który część dotychczasowych przepisów uznał za niekonstytucyjne, na nowo reguluje zasady i tryb organizowania, odbywania oraz rozwiązywania zgromadzeń.

Jakie zatem zasadnicze zmiany wprowadza nowa ustawa? Naszym zdaniem najważniejsze z nich to przede wszystkim:

  • nowe definicja i nowe rodzaje zgromadzenia;
  • nowe terminy i tryby zawiadamiania organu gminy o zgromadzeniu;
  • nowe zasady postępowania w sprawach zgromadzeń;
  • rozróżnienie funkcji organizatora i przewodniczącego zgromadzenia;
  • możliwość określenia miejsc przez radę gminy, w których organizowanie zgromadzenia nie wymaga zawiadomienia;
  • nowe obowiązki informacyjne spoczywające na organie gminy w kontekście przyjmowanych zawiadomień;
  • nowe zasady wymiany informacji pomiędzy organem gminy a właściwymi służbami i instytucjami;
  • nowe zasady rozstrzygania sporów pomiędzy organizatorami w przypadku planowania dwóch lub większej ilości zgromadzeń w tym samym miejscu i czasie;
  • nowe zasady wnoszenia odwołania od decyzji o zakazie zgromadzenia;
  • nowe zadania centrów zarządzania kryzysowego i nowe uprawnienia funkcjonariuszy Policji.

Z ogromnym zainteresowaniem będziemy śledzić przygotowanie administracji publicznej do nowych uwarunkowań prawnych, a także celowość oraz skuteczność poszczególnych przepisów. Zdiagnozowanymi problemami i wyprowadzonymi wnioskami z chęcią podzielimy się na łamach niniejszego bloga.

Niestety tym, co w tej chwili budzi nasz największy niepokój, jest przeniesienie części zadań w sprawach zgromadzeń na poziom wojewódzki, co niesie ogromne ryzyko powstania jeszcze większego zamieszania w kwestii odpowiedzialności organów za bezpieczeństwo i porządek publiczny na poziomie lokalnym.

Nowe Prawo o zgromadzeniach można pobrać tutaj.