Akredytacja Akademii Pożarniczej dla Instin to ważny moment dla naszej firmy. Z przyjemnością informujemy, że poszerzamy zakres naszych usług o obowiązkowe szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.

Akredytacja Akademii Pożarniczej dla Instin

Nasza firma znalazła się na liście podmiotów szkoleniowych zweryfikowanych przez Akademię Pożarniczą. W związku z tym poszerzyliśmy ofertę naszych usług szkoleniowych z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej o szkolenia wymagające akredytacji Akademii Pożarniczej.

Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej

Z dniem 1 stycznia 2025 roku weszła w życie ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej, która wprowadza szereg obowiązków mających na celu stworzenie kompleksowego systemu ochrony w czasie pokoju oraz w warunkach kryzysowych i wojennych. Zgodnie z nowymi przepisami więcej obowiązków w zakresie bezpieczeństwa publicznego spoczywa na barkach samorządów.

Kluczowe zdania wynikające z ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej

Do kluczowych zadań wynikających z przepisów ustawy należą m.in.:

  • wykrywanie, identyfikacja i ocena zagrożeń oraz ich ciągłe monitorowanie;
  • ostrzeganie mieszkańców;
  • organizacyjne i rzeczowe przygotowanie do reagowania w sytuacjach kryzysowych;
  • planowanie oraz zapewnienie warunków do ewakuacji ludności;
  • ochrona mienia oraz dóbr dziedzictwa kulturowego;
  • informowanie rodzin o osobach poszkodowanych, wsparcie w ich identyfikacji;
  • organizacja tymczasowego grzebania zmarłych.

Dodatkowe obowiązki wynikające z ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej

Dodatkowo ustawa nakłada obowiązek:

  • tworzenia rezerw materiałowych i finansowych na potrzeby ochrony ludności;
  • prowadzenia edukacji społecznej w zakresie bezpieczeństwa i reagowania kryzysowego;
  • przygotowania procedur transformacji podmiotów ochrony ludności na potrzeby obrony cywilnej;
  • zapewnienia ewakuacji ludności, zwierząt, mienia oraz dóbr kultury;
  • udzielania pomocy osobom poszkodowanym;
  • organizowania oraz koordynowania działań związanych z pomocą humanitarną – zarówno jej przyjmowania, jak i przekazywania.

Szkolenia z ochrony ludności i obrony cywilnej z akredytacją Akademii Pożarniczej

W związku z tymi zmianami organizowane szkolenia mają na celu przybliżenie wyzwań stojących przed samorządami terytorialnymi. Uczestnicy poznają nowe zadania oraz kompetencje przypisane organom samorządowym w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej – ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcjonowania w czasie wprowadzenia stanu wojennego oraz w trakcie konfliktu zbrojnego.

Obowiązkowe szkolenia, o których mowa w ustawie i w rozporządzeniu MSWiA, mogą prowadzić nieliczne podmioty, które weryfikowane są przez Akademię Pożarniczą. Te podmioty muszą speniać wymagania dotyczące posiadanej infrastruktury, kadry szkoleniowców oraz doświadczenie w prowadzeniu podobnych szkoleń.

Nasza firma spenia niezbędne wymogi i może pochwalić się nie tylko wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu szkoleń, ale również szkoleniowcami, którzy swoją wiedzę teoretyczną niejednokrotnie wykorzystują w praktyce, dzięki czemu mogą podzielić się sprawdzonymi metodami działania. Dla uczestników mamy również materiały szkoleniowe i możliwość konsultacji w ramach szkolenia.

Serdecznie zapraszamy na szkolenia z ochrony ludności i obrony cywilnej z akredytacją Akademii Pożarniczej.

Baner posta Akredytacja Akademii Pożarniczej dla Instin. Logo Akademii Pożarniczej. Po lewej godło Polski. Po środku herb z symbolem płomienia w kolorze czerwonym i krzyża w kolorze niebieskim połączone ze sobą i otoczone wieńcem brązowych liści dębu. Liście połączone wstęgą z napisem APoż. Po prawej napis Akademia Pożarnicza w dwóch linijkach. Tło białe. Pod logiem tytuł posta.

Nowe regulacje dotyczące infrastruktury krytycznej

Unia Europejska wprowadza nowe regulacje w zakresie bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej. Nadrzędnym ich celem jest zapewnienie niezakłóconego świadczenia usług kluczowych, to jest takich, które mają decydujące znaczenie dla utrzymania niezbędnych funkcji społecznych, niezbędnej działalności gospodarczej, zdrowia i bezpieczeństwa publicznego lub środowiska.

Sposobem na osiągnięcie tego ma być odporność podmiotów krytycznych, a więc ich zdolność do zapobiegania incydentowi, ochrony przed nim, odpowiedzi na niego, stawiania mu oporu, łagodzenia i absorbowania incydentu oraz adaptacji i odtworzenia po incydencie.

 

Dyrektywa CER

Właśnie zakończyły się prace legislacyjne nad Dyrektywą o odporności podmiotów krytycznych zwaną również Dyrektywą CER. Oficjalna nazwa przygotowanych przepisów prawa to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odporności podmiotów krytycznych i uchylająca dyrektywę Rady 2008/114/WE.

Dotychczas sprawy infrastruktury krytycznej na poziomie Unii Europejskiej były regulowane przez Dyrektywę Rady 2008/114/WE z dnia 8 grudnia 2008 r. w sprawie rozpoznawania i wyznaczania europejskiej infrastruktury krytycznej oraz oceny potrzeb w zakresie poprawy jej ochrony1 i to właśnie ona będzie uchylona.

(…)

Powyższy fragment jest częścią artykułu Sergiusza Parszowskiego pt. „Nowe regulacje dotyczące infrastruktury krytycznej”.

Chcesz przeczytać więcej? Całość artykułu została opublikowana w czasopiśmie „Ochrona i bezpieczeństwo obiektów i biznesu”, wydanie 6/2022 s. 38-42. Wersja online dostępna pod tym linkiem: Nowe regulacje dotyczące infrastruktury krytycznej.

 

Nasze publikacje dotyczące zarządzania kryzysowego

Zachęcamy do zapoznania się z wybranymi artykułami opisującymi różne aspekty zarządzania kryzysowego, bezpieczeństwa miast i obiektów:

„Miasta inteligentne muszą być miastami bezpiecznymi”

„Wyzwania dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej”

Instin.pl

Sergiusz Parszowski, lider zespołu eksperckiego Instin, został ekspertem Akademii Lidera Smart City organizowanym przez firmę Orange. W trakcie wykładu „Zintegrowane zarządzanie bezpieczeństwem miasta w obliczu zagrożeń zewnętrznych i wewnętrznych” przedstawione zostaną wyzwania dotyczące bezpieczeństwa mieszkańców oraz infrastruktury miejskiej, elementy i zasady zintegrowanego zarządzania bezpieczeństwem oraz przykłady i dobre praktyki związane z zastosowaniem technologii.

Informacje o projekcie

Z początkiem października ruszy Akademia Lidera Smart City kierowana do samorządowców, którzy na co dzień odpowiadają za wdrożenie rozwiązań smart city w małych i średnich miastach. Wykładowcami Akademii są praktycy, czołowi polscy eksperci w różnych obszarach rozwoju nowoczesnych miast. To pierwsza tak szeroko zakrojona inicjatywa edukacyjna tego typu w Polsce. Nabór do Akademii trwa do końca września, przedstawiciele samorządów mogą zgłaszać się za pośrednictwem strony https://akademialiderasmartcity.pl/ . Patronem projektu jest Związek Miast Polskich.

Do poprowadzenia spotkań w ramach Akademii organizatorzy zaprosili uznanych ekspertów w obszarze smart city. Postawili przede wszystkim na praktyków, którzy mają na koncie wiele zrealizowanych projektów. Doskonale wiedzą oni, jaki potencjał rozwojowy dla miast tworzy wdrażanie inteligentnych rozwiązań, ale znają też ograniczenia i bariery towarzyszące innowacyjnym przedsięwzięciom. Lista wykładowców i poruszanych tematów jest dostępna na stronie Akademii.

Akademia ma na celu zwiększenie świadomości polskich samorządowców w zakresie najnowszych rozwiązań wykorzystywanych w rozwoju inteligentnych miast – wyjaśnia koordynatorka projektu Daria Drabik z Orange. – Chcemy nie tylko ułatwić im dostęp do informacji o smart city, ale też stworzyć platformę wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami – specjalistami, którzy na co dzień wdrażają mniejsze lub większe projekty w swoich miastach. Zależy nam na tym, żeby ta wymiana trwała jeszcze długo po zakończeniu Akademii, dlatego absolwenci kursu zostaną pierwszymi członkami Klubu Lidera Smart City, w którym będziemy im proponować kolejne wspólne.

Zakres tematyczny kursu obejmuje kluczowe tematy związane z praktyką rozwoju inteligentnych miast zobrazowane konkretnymi przykładami z Polski i świata.

Podczas sesji Akademii będziemy mówić m.in. o rozwiązaniach w zakresie mobilności, usprawnienia infrastruktury, czy o tak ważnych dziś sposobach na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w miastach dzięki nowym technologiom. Zajmiemy się też metodyką przygotowania przetargów do realizacji takich inwestycji czy konsultacjami społecznymi, które stały się już nieodzownym elementem angażowania mieszkańców w planowanie i wdrażanie projektów smart city – mówi koordynator merytoryczny projektu Szymon Ciupa, ekspert Związku Miast Polskich ds. Smart City.

Spotkania w ramach Akademii podzielone są na osiem bloków tematycznych, a cały kurs trwa miesiąc i ze względu na ogólnopolski charakter projektu i potencjalnie duże rozproszenie uczestników realizowany jest w formule online. Aby zgłosić chęć przystąpienia do Akademii, wystarczy wypełnić prosty formularz. Udział jest bezpłatny. W pierwszej edycji projektu przewidziano 60 miejsc.

 

Kontakt:
Anna Przybysz
Senior PR Manager Icon Strategies
a.przybysz@iconstrategies.pl
tel. + 48 609 373 405

Zmiany w prawie dotyczącym infrastruktury krytycznej

W styczniu 2020 roku do Sejmu skierowany został rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz niektórych innych ustaw. Inicjatorem proponowanych zmian i zarazem ich wnioskodawcą było Rządowe Centrum Bezpieczeństwa. Jak podkreślono w uzasadnieniu do projektu ustawy projektowane zmiany zmierzają do wzmocnienia systemu zarządzania kryzysowego w szczególności w zakresie zarządzania ryzykiem i ochrony ludności. W dużym stopniu dotyczą one również infrastruktury krytycznej i właśnie omówieniu tych zmian zostanie poświęcony niniejszy artykuł.

Zgodnie z pierwotnym planem nowe przepisy miały zostać przyjęte i zacząć obowiązywać jeszcze w 2020 roku. Z uwagi jednak na sytuację epidemiczną dalsze procedowanie projektu ustawy zostało znacznie spowolnione, a w pewnym momencie stanęło w miejscu. Zmiany są jednak na tyle istotne, że wskazane jest stałe monitorowanie prac sejmowych. Projekt ustawy liczy 31 stron, uzasadnienie do ustawy 32, zaś ocena skutków regulacji 8 stron. Zmiany dotyczyć mają przede wszystkim definicji infrastruktury krytycznej, tworzenia wykazów infrastruktury krytycznej, obowiązków i zadań operatorów infrastruktury krytycznej, zakresu Narodowego Programu Ochrony Infrastruktury Krytycznej oraz zawartości i sposobu sporządzania planów zarządzania kryzysowego. Najważniejsze postanowienia projektowanych przepisów zostały opisane w kolejnych rozdziałach.

(…)

Powyższy fragment jest częścią artykułu Sergiusza Parszowskiego pt. „Planowanie zmiany w przepisach prawa dotyczących infrastruktury krytycznej”.

Chcesz przeczytać więcej? Całość artykułu została opublikowana w czasopiśmie „Ochrona i bezpieczeństwo obiektów i biznesu”, wydanie 6/2021 s. 14. Wersja online dostępna pod tym linkiem.

Nasze publikacje dotyczące zarządzania kryzysowego

Zachęcamy do zapoznania się z wybranymi artykułami opisującymi różne aspekty zarządzania kryzysowego, bezpieczeństwa miast i obiektów:

„Miasta inteligentne muszą być miastami bezpiecznymi”

„Wyzwania dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej”

Instin.pl

Instrukcja przeciwpożarowa imprezy masowej

Instrukcja przeciwpożarowa imprezy masowej a właściwie instrukcja postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej, to jeden z głównych dokumentów, który musi przygotować organizator imprezy masowej, jeśli chce uzyskać zezwolenie na jej przeprowadzenie.

Kwalifikacje osoby opracowującej instrukcję

UWAGA! Osoba sporządzająca przedmiotową instrukcję powinna posiadać do tego stosowne kwalifikacje. Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej taka osoba powinna posiadać co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe i uprawnienia inspektora ochrony przeciwpożarowej lub kwalifikacje do wykonywania zawodu technik pożarnictwa. Powierzając opracowanie instrukcji osobie nieposiadającej wymaganych kwalifikacji, narażacie się Państwo na poważne problemy, przede wszystkim może skutkować to wydaniem przez właściwego komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej negatywnej opinii w sprawie organizowanej przez Państwa imprezy masowej.

Zakres instrukcji

Zakres instrukcji postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 sierpnia 2009 r. w sprawie zakresu instrukcji postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej.

Instrukcja postępowania w przypadku pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej zawiera następujące niezbędne elementy:

  1. opis procedury postępowania służb porządkowych i informacyjnych w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia, a w szczególności ich współpracę z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, ze wskazaniem:
    – członka służby, która zawiadamia służby ratownicze i Policję;
    – służby wyznaczonej do gaszenia pożaru lub usuwania skutków innych miejscowych zagrożeń do czasu przybycia służb ratowniczych i Policji;
  2. opis systemu ostrzegania w formie komunikatów głosowych lub sygnałów ostrzegawczych podawanych do wiadomości uczestnikom imprezy masowej w przypadku po ̋aru lub innego miejscowego zagrożenia, a w szczególności:
    – teksty komunikatów głosowych i rodzaje sygnałów ostrzegawczych, w zależności od przewidywanych zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
    – obszary objęte zasięgiem nadawanych komunikatów głosowych i sygnałów ostrzegawczych,w zależności od przewidywanych zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
    – osoby upoważnione do nadawania komunikatów głosowych i sygnałów ostrzegawczych;
  3. opis organizacji ewakuacji i sposobu jej przeprowadzenia, z określeniem miejsc zbiórki do ewakuacji, a w szczególności:
    – zadania kierownika do spraw bezpieczeństwa;
    – zadania służb porządkowych i informacyjnych, z określeniem osób przewidzianych do kierowania ewakuacją;
  4. część opisową instrukcji, która określa w szczególności:
    – nazwę imprezy masowej oraz czas jej rozpoczęcia i zakończenia lub terminarz imprez masowych;
    – nazwę organizatora imprezy masowej;
    – nazwę i adres obiektu, w którym odbędzie się impreza masowa, lub terenu, na którym ona się odbędzie;
    – numer telefonu stacjonarnego i komórkowego oraz adres zamieszkania lub siedziby organizatora imprezy masowej, właściciela obiektu,w którym odbędzie się impreza masowa, lub terenu, na którym ona się odbędzie, podmiotu użyczającego obiekt lub teren na czas trwania imprezy masowej, kierownika do spraw bezpieczeństwa, osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za ochronę przeciwpożarową w czasie trwania imprezy masowej, jeżeli jest ona powołana;
    – charakterystykę ogólną imprezy masowej;
    – charakterystykę pożarową obiektu lub terenu,w tym terenu przylegającego, oraz przewidywane zagrożenia pożarowe i inne miejscowe zagrożenia mogące wystąpić podczas imprezy masowej;
    – określenie warunków łączności pomiędzy podmiotami, o których mowa w pkt 1, w czasie imprezy masowej;
    – opis graficznego planu obiektu lub terenu.

W przywołanym wcześniej rozporządzeniu uszczegółowiono, co powinny zawierać wymienione elementy instrukcji postępowania w przypadku pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej.

Jeżeli chcielibyście powierzyć nam Państwo opracowanie instrukcji postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej, zapraszamy serdecznie do kontaktu!

Jak zorganizować imprezę masową?

Chcesz wiedzieć, co jeszcze musi zawiera dokumentacji imprezy masowej? Przeczytaj inny nasz artykuł pt. Co powinna zawierać dokumentacja imprezy masowej?.

A jeżeli jesteście Państwo głodni wiedzy na temat organizacji i bezpieczeństwa imprez masowych to polecamy naszą publikację, pt.: Imprezy masowe. Organizacja, bezpieczeństwo, dobre praktyki.

Pełna nasza oferta w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych dostępna jest tutaj.

Instin.pl

Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych

Aktualny tekst ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych znajdziecie Państwo na stronie Internetowego Systemu Aktów Prawnych.

Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych określa:

  1. zasady postępowania konieczne do zapewnienia bezpieczeństwa imprez masowych;
  2. warunki bezpieczeństwa imprez masowych;
  3. zasady i tryb wydawania zezwoleń na przeprowadzanie imprez masowych;
  4. zasady przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych, w tym danych osobowych;
  5. zasady odpowiedzialności organizatorów za szkody wyrządzone w związku ze zorganizowaniem imprez masowych.

Oczywiście nie jest to jedyny akt prawa dotyczący organizacji imprez masowych. Do ustawy zostało wydanych szereg rozporządzeń, z czego najważniejsze naszym zdaniem to:

  1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne;
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne;
  3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 lutego 2012 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących zabezpieczenia pod względem medycznym imprezy masowej;
  4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 sierpnia 2009 r. w sprawie zakresu instrukcji postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej;
  5. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej organizatorów imprez masowych.

Wszystkie rozporządzenia wydane do ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych znajdziecie Państwo w zakładce Akty wykonawcze pod tym linkiem.

Zapraszamy przy okazji do zapoznania się z naszą infografiką Jak uzyskać zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej? oraz artykułem Co powinna zawierać dokumentacja imprezy masowej?.

A jeżeli jesteście Państwo głodni wiedzy na temat organizacji i bezpieczeństwa imprez masowych to polecamy naszą publikację, pt.: Imprezy masowe. Organizacja, bezpieczeństwo, dobre praktyki.

Pełna oferta naszych usług w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych dostępna jest tutaj.

Zapraszamy wszystkich do kontaktu!

Instin.pl

Czym jest audyt bezpieczeństwa imprezy masowej

Audyt bezpieczeństwa imprezy masowej jest narzędziem, które dostarcza organizatorom rzetelnej i szczegółowej oceny na temat poziomu organizacji i bezpieczeństwa wydarzenia.

Zakres audytu

W zależności od Państwa potrzeb oferujemy przeprowadzenie audytu kompleksowego lub obszarowego. W ramach audytu kompleksowego badamy wszystkie obszary, które składają się na bezpieczeństwo imprezy masowej, a w przypadku audytu obszarowego, koncentrujemy się na jednym z nich, np. służby informacyjne i służby porządkowe, zabezpieczenie medyczne, ochrona przeciwpożarowa.

Cel audytu

Celem audytu jest przede wszystkim sprawdzenie czy impreza masowa przeprowadzana jest zgodnie z wymaganiami przepisów prawa i/lub regulacjami wewnętrznymi (wytycznymi związku sportowego, organizacji branżowych, umowami cywilnoprawnymi). Jego celem może być również wskazanie obszarów i elementów organizacji wydarzenia, które powinny podlegać dalszemu doskonaleniu.

Korzyści z audytu

Spośród licznych korzyści, jakie płyną z przeprowadzanego audytu bezpieczeństwa, najczęściej wymienia się:

  • otrzymanie niezależnej i obiektywnej oceny faktycznego stanu audytowanych obszarów;
  • potwierdzenie zgodności funkcjonowania systemów lub organizacji jako całości z kryteriami (m. in. przepisami prawa lub regulacjami wewnętrznymi);
  • wskazanie możliwości usprawnienia procesów, poprawy efektywności, racjonalizacji działań i optymalizacji kosztów.

Organizator otrzymuje po audycie dwie grupy informacji: informacje o stwierdzonych niezgodnościach oraz informacje (obserwacje, uwagi) odnoszące się do obszarów posiadających potencjał doskonalenia.

Metodyka audytu

Nasza metodyka audytu bezpieczeństwa imprezy masowej została opracowana na bazie doświadczeń z kontroli Najwyższej Izby Kontroli nr P/17/040 Przeciwdziałanie terroryzmowi i zwalczanie zagrożeń terrorystycznych, w której to uczestniczyliśmy jako zewnętrzni eksperci.

Jeżeli już dzisiaj chcesz dowiedzieć się jak prawidłowo zorganizować i zabezpieczyć imprezę masową, koniecznie zapoznaj się z naszą publikacją Imprezy masowe. Organizacja, bezpieczeństwo, dobre praktyki.

Pełna oferta naszych usług w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych dostępna jest tutaj.

Zapraszamy do kontaktu. Działamy na terenie całego kraju!

Instin.pl

Jak zorganizować centrum operacyjne?

Centrum operacyjne to miejsce, którego główną funkcją jest operacyjne zarządzanie bezpieczeństwem organizacji. Jest sercem systemu bezpieczeństwa, jednostką monitorującą i reagującą na zdarzenia mogące zakłócić realizację kluczowych procesów biznesowych.

Centrum operacyjne (ang. Operational Centre) nie jest jedynym stosowanym nazewnictwem dla tego typu jednostek. Zasadniczo podobne funkcje i zadania realizują jakże liczne centra zarządzania kryzysowego (ang. Crisis Management Centres), centra nadzoru (ang. Surveillance Centres), centra dowodzenia (ang. Command Centres), centra monitoringu, centra monitorowania alarmów, centra monitorowania stanów alarmowych, centra odbiorcze alarmów (ang. Monitoring & Alarm Receiving Centres), dyspozytornie (ang. Dispatch Centres, Control Rooms), centra bezpieczeństwa (ang. Security Centres), punkty kontaktowe (ang. Contact Points), wartownie (ang. Guard Rooms) etc.

W związku z tym, że powyższe nazwy stosowane są często zamiennie, a także nie zawsze odpowiadają one w pełni funkcji, jaką pełni dane miejsce, w dalszej części posługiwać się będę jedynie tytułowym określeniem „centrum operacyjne” lub angielskim skrótem, używanym w normach – ARC (ang. Alarm Receiving Centre).

Normalizacja

Pomimo że współczesne centra operacyjne coraz częściej wykraczają poza podstawową funkcję centrów monitoringu i odbioru alarmów (ang. Monitoring & Alarm Receiving Centres), niemniej jednak w przypadku obiektów infrastruktury krytycznej wymagania określone w normach serii PN-EN 50518: Centrum monitoringu i odbioru alarmu powinny być standardem referencyjnym.

Wymagania dotyczące rozmieszczenia, konstrukcji, wyposażenia oraz procedur możemy znaleźć w poniższych standardach:

PN-EN 50518-1:2014-07 (wersja angielska): Centrum monitoringu i odbioru alarmu. Część 1: Wymagania dotyczące rozmieszczenia i konstrukcji.

PN-EN 50518-2:2014-07 (wersja angielska): Centrum monitoringu i odbioru alarmu. Część 2: Wymagania techniczne.

PN-EN 50518-3:2014-07 (wersja angielska): Centrum monitoringu i odbioru alarmu. Część 3: Procedury i wymagania dotyczące działania.

Wymienione normy mają zastosowanie zarówno do centrów monitoringu przeznaczonych do obsługi jednego obiektu, jak również obsługujących wiele obiektów (niezależnie czy należą one do tego samego, czy też różnych operatorów).

Warto podkreślić również, że powyższe standardy powinny być stosowane łącznie, co faktycznie znajduje odzwierciedlenie w treści tych dokumentów, z uwagi na zawarte w nich liczne wzajemne odwołania. Nie jest zatem możliwe stosowanie tych standardów oddzielnie.

Zapewnienie zgodności funkcjonowania ARC z lokalnymi wytycznymi i przepisami prawa, normami technicznymi i standardami ochrony infrastruktury krytycznej jest jednym z najważniejszych kroków w procesie ochrony infrastruktury krytycznej i przygotowania operatora do jej odtworzenia, gdy będzie to konieczne.

Cały artykuł dotyczący centrum operacyjnego

Chcesz przeczytać więcej? Całość artykułu została opublikowana w czasopiśmie Security & Alarm Systems, wydanie 5/2018 s. 28. Wersja online dostępna pod tym linkiem.

Polecamy 

Polecamy również artykuł Sergiusza Parszowskiego, eksperta firmy INSTIN, dotyczący „Organizacji i wyposażenia centrum nadzoru wizyjnego.

Zapraszamy!

Chcesz byśmy pomogli zorganizować Twoje centrum operacyjne? Napisz koniecznie do nas na kontakt@instin.pl

Zadowolenie z pracy strażników i pracowników cywilnych Straży Miejskiej w Kielcach

Zadowolenie z wykonywanej przez ludzi pracy zawodowej jest niezmiernie ważne zarówno z punktu widzenia jednostki, jak również w kontekście realizacji celów organizacji. Życie zawodowe w znacznym stopniu oddziałuje na nasze życie prywatne. W społeczeństwie praca uważana jest za jedną z najważniejszych życiowych wartości. Ludzie zadowoleni ze swojej pracy są bardziej efektywni i kreatywni, bardziej angażują się w powierzone im zadania, a ponadto silnie identyfikują się ze swoim pracodawcą. Ważność osiągania satysfakcji zawodowej wzrasta w sferze zawodów misyjnych, których przedstawiciele znajdują się w grupie osób szczególnie zagrożonych wypaleniem zawodowym. Zawody misyjne charakteryzują się swoistą usługowością wobec społeczeństwa. Z uwagi na charakter wykonywanych zadań od przedstawicieli wymienionych profesji oczekuje się wysokich kompetencji, empatii, zaangażowania, odpowiedzialności, jak również nienagannej postawy moralnej i etycznej.

Kiedy przeprowadzono badania

Badanie „Zadowolenie z pracy strażników i pracowników cywilnych Straży Miejskiej w Kielcach” przeprowadzono w dniach od 18 czerwca do 2 lipca 2013 roku. Jego celem było poznanie ogólnego poziomu zadowolenia, jak również oceny poszczególnych aspektów pracy w Straży Miejskiej w Kielcach. Na potrzeby badania przygotowano papierowy kwestionariuszy ankiety składający się z 14 pytań lub stwierdzeń pogrupowanych w następujące kategorie: zadowolenie z pracy, ocena warunków pracy, motywacja do pracy, kariera zawodowa oraz sytuacja materialna. Z informacji uzyskanych podczas indywidualnych rozmów wynika, iż w jednostce nie praktykowano dotychczas podobnych przedsięwzięć.

Uczestnicy badania

W badaniu, na zasadzie dobrowolności, uczestniczyła grupa 45 pracowników Straży Miejskiej w Kielcach (36 strażników miejskich oraz 9 pracowników cywilnych). Na zadane pytania odpowiedziało 39 mężczyzn i 6 kobiet. Struktura wieku badanych prezentowała się w sposób następujący: 12 osób w przedziale wiekowym 21–30 lat, 15 osób w przedziale 31–40 lat, 14 osób w przedziale 41–50 lat oraz 4 osoby w wieku powyżej 50 roku życia. Zdecydowana większość badanych zamieszkuje tereny miejskie (34 osoby). Wśród respondentów 38 osób (84,4 %) legitymowało się wykształceniem wyższym (28 z wykształceniem wyższym drugiego  stopnia oraz 10 osób z wykształceniem wyższym pierwszego stopnia), zaś pozostałe 7 osób (15,6 %) posiadało wykształcenie średnie. W 7 przypadkach badani zajmowali kierownicze stanowiska, przy czym 38 osób było pracownikami szeregowymi. Staż pracy badanej grupy prezentował się w następująco: do 1 roku – 3 osoby, od 1 roku do 5 lat – 13 osób, od 6 do 10 lat – 11 osób, od 11 do 15 lat – 1 osoba, od 16 do 20 lat – 9 osób oraz 8 osób o stażu pracy powyżej 20 lat.

Cały artykuł „Zadowolenie z pracy strażników i pracowników cywilnych Straży Miejskiej w Kielcach”

Całość artykułu w formacie .pdf możesz za darmo pobrać w tym miejscu „Zadowolenie z pracy strażników i pracowników cywilnych Straży Miejskiej w Kielcach”.

Polecamy

Jeżeli trafiłeś na ten artykuł to możliwe, że zainteresuje Cię również nasz publikacja „Bezpieczeństwo społeczności lokalnych. Programy prewencyjne w systemie bezpieczeństwa”.

______________
INSTIN – Tworzymy kulturę bezpieczeństwa

Zamach terrorystyczny podczas koncertu w Manchester Arenie

Sergiusz Parszowski, ekspert i założyciel firmy Instin, był dzisiaj gościem poranka TVP INFO. Tematem rozmowy było bezpieczeństwo imprez masowych w kontekście poniedziałkowego zamachu terrorystycznego w Manchester Arena.

– Tylko niewielu organizatorów, tych najbardziej odpowiedzialnych, podejmuje kroki ku temu, by obiekt był sprawdzony pod względem pirotechnicznym – mówił na antenie TVP Info Sergiusz Parszowski, eskpert ds. bezpieczeństwa imprez masowych INSTIN.pl. – Często od dobrej woli organizatora bądź od rangi wydarzenia zależy to, jak jest dana impreza zabezpieczona. Na zachodzie popularne jest budowanie pierścieni wokół obiektu. Staramy się ograniczać zagęszczenie ludzi na małym obszarze – dodaje Parszowski.

Całą rozmowę można obejrzeć na stronie TVP.INFO.PL